Línia Lleó - Astúries

La nova variant de Pajares

Interior túnel variante de Pajares

La nova variant de Pajares forma part de la línia Lleó - Astúries, pertanyent al corredor nord - nord-oest d'alta velocitat. Se situa, concretament, en el tram situat entre La Robla (Lleó) i Pola de Lena (Astúries), en l'eix central de la citada línia, entre els trams Lleó - La Robla i Pola de Lena - Oviedo.

Té una longitud total de 49,7 quilòmetres, i contempla, a més de la construcció dels dos túnels principals de Pajares, entre Pola de Gordón (Lleó) i Telledo (Astúries), els trams exteriors cap a la Robla i Pola de Lena.

Els túnels de Pajares, amb una longitud aproximada de 25 quilòmetres, seran els sisens més llargs d'Europa i els setens del món. Un altre túnel destacat a construir és el de Pontones, de 6 km de longitud.

Amb la realització dels túnels s'aconsegueix salvar la muralla natural que històricament ha suposat el massís muntanyenc del port de Pajares, i s'assegura la connexió en alta velocitat entre Madrid, Castella i Lleó i Astúries.

La distància entre Astúries i Castella i Lleó es retallarà en 33 quilòmetres pel que fa al ferrocarril actual, amb un nou traçat dissenyat amb paràmetres d'alta velocitat, on els trens podran desenvolupar velocitats superiors a 250 km/h.

El temps de pas per la nova variant serà aproximadament de 15 minuts.

El projecte inclou els enllaços amb l'actual línia d'ample convencional Lleó-Gijón, en les proximitats de la Robla i en l'estació de ferrocarril Pola de Lena.

Ample de via

La variant de Pajares serà apta per a la circulació de trens de viatgers i mercaderies.En la primera fase, la via en la variant s'instal·larà ample ibèric sobre travessa polivalent en el túnel oest i ample mixt (triple fil) en el túnel est.

L'explotació inicial en ample ibèric permet no aïllar la variant de Pajares respecte a la resta d'infraestructures ferroviàries actualment en servei.

La instal·lació d'aquest tipus de travessa, apta tant per a ample internacional com a ibèric, permetrà el canvi entre l'un i l'altre, mitjançant una ràpida i senzilla operació d'adaptació, quan concloguen les obres de connexió de la variant amb la resta de la xarxa d'alta velocitat.

D'aquesta manera, no solament els ciutadans, sinó també les empreses asturianes es beneficiaran dels avantatges del nou accés ferroviari a Astúries.

Amb aquesta solució, els trens de mercaderies també podran usar la nova infraestructura i evitar així el sinuós i lent recorregut que realitzen per l'actual traçat de la xarxa convencional. El trànsit ferroviari dels ports asturians de Gijón i Avilés  amb destinació a la Meseta central es veurà potenciat amb aquesta mesura.

També et pot interessar