Línia Almeria - Múrcia

Corredor Mediterrani d'alta velocitat

Títol

Aquesta línia, integrada en el Corredor Mediterrani d'alta velocitat, connectarà la ciutat d'Almeria amb aquest corredor, així com amb la línia d'alta velocitat Madrid - Castella-la Manxa - Comunitat Valenciana - Regió de Múrcia.

D'aquesta manera, s'afavoriran les relacions ferroviàries d'Almeria amb Múrcia, el Llevant, Catalunya, Castella-la Manxa i el centre peninsular, integrant la ciutat en el conjunt de les xarxes ferroviàries europees i reduint-ne els temps de viatge, a més de millorar els serveis de rodalies del trajecte Múrcia - Águilas.

Aquesta línia està inclosa en la Xarxa Ferroviària d'Interès General.

Finançament europeu


Informació sobre les ajudes i el finançament rebut per Adif procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):
"Una manera de fer Europa"
​​​​​​​

 Descripció de la línia

Servei de qualitat

Per tal d'aprofitar la inversió ja executada de 792 M €, que ha permès la finalització de set trams encara que sense continuïtat, però també per optimitzar les inversions previstes, es preveu una plataforma en via doble fins a Pulpí, en via única entre Pulpí i Vera (25,7 km); novament, una via doble entre Vera i Los Arejos (27,7 km). Al trajecte els Arejos - Níjar s'ha d'executar el tram inicial a plataforma per a doble via, per tenir 40 km de via doble en prolongació del tram Vera - Los Arejos, necessària per a l'avançament dinàmic de trens i via única fins a Almeria (44,8 km). Això permetrà optimitzar d'aquesta manera la inversió i garantir la capacitat per satisfer els estudis de demanda futura.
 

Títol
Com a obres singulars destaquen el viaducte de Cadímar (subtram Vera - Los Gallardos), amb una longitud de 1.965 m; i els túnels de Sorbas (subtram Sorbas - Barranco de Los Gafarillos), de 7.538 m de longitud. Aquests dos seran els més llargs de tota Andalusia, superant la dels túnels d'Abdalajís, de la línia d'alta velocitat Còrdova - Màlaga. La seva complexitat tècnica és important, ja que travessen un important massís amb materials guixencs.
Servei de qualitat

La perforació s'ha realitzat mitjançant una tuneladora i mètodes convencionals. La tuneladora "Alcazaba" va finalitzar la perforació del primer tub el 15 de març de 2011 i, després de ser desmuntada i muntada de nou, va realitzar també la perforació del segon tub. En total, va acabar de perforar el 18 de gener de 2012, després de sis mesos d'obres, amb un rendiment mitjà superior als 1.000 metres al mes.

Integración en Lorca

Entre las actuaciones a destacar en esta línea se encuentra la integración y permeabilidad del ferrocarril en la ciudad y la nueva estación de Lorca-Sutullena, que integra el edificio de viajeros histórico, y que se ubicará junto a la terminal de autobuses.

Esta operación transformará Lorca: promueve la integración de ferrocarril en la ciudad y su permeabilidad, eliminando seis pasos a nivel, generando nuevos espacios y dotándola de conexiones ferroviarias modernas y sostenibles. Asimismo, potenciará este modo de transporte tanto para viajes de larga distancia, como de cercanías, y la intermodalidad, al ubicarse la nueva terminal junto a una estación de autobuses. La inversión inversión será de 408 millones de euros.

El proyecto supone construir los 3,2 km de la LAV a su paso por Lorca, en su mayor parte a través de un túnel (2,9 km), en el espacio que ahora ocupa la línea convencional Murcia Mercancías-Águilas.

En el centro de este tramo se habilitará la nueva estación Lorca-Sutullena, con las vías y andenes soterrados -dos andenes laterales para trenes de alta velocidad y otro central para cercanías- y un edificio de viajeros en superficie, como resultado de la integración del edificio histórico, que la actuación preserva y pone en valor, con una zona de nueva construcción.​​​​​​

Memòries mediambientals

El Ministeri de Foment i Adif Alta Velocidad promouen el desenvolupament d'un ferrocarril autènticament sostenible i respectuós amb la natura, on es respecten al màxim els espais naturals protegits durant el disseny, la construcció i l'explotació de la infraestructura ferroviària.

A més de vetllar pel compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA), es valora, des d'una perspectiva global, el grau d'integració de les obres en el seu entorn i l'eficàcia de les mesures ambientals que s'hi han adoptat durant la seva execució.

Les obres del tren d'alta velocitat que unirà Múrcia i Almeria hauran de protegir les rambles existents al llarg de tot el recorregut, especialment la rambla de Librilla, la rambla d'Algesires i el riu Jauto.

D'altra banda, la DIA estableix actuacions concretes per protegir els valors ecològics dels Llocs d'Interès Comunitari (LIC) "serra del Alto Almagro", "riu Antas", "serra de Cabrera-Bédar" i "rambles del Percal, Tabernas i el sud de la serra d'Alhamilla”

Entre d'altres accions, es realitzarà la restauració ambiental de rambles, barrancs i terrenys afectats per l'erosió dins dels LIC.

La viabilitat ambiental de la variant de la serra de Cabrera és possible gràcies a la construcció del túnel de Sorbas, que discorre sota el LIC de la serra de Cabrera-Bédar, amb una longitud de 7,5 km.

Pel que fa a la fauna, la DIA inclou mesures per protegir la tortuga mora, una espècie amenaçada amb presència a tota la variant de la serra de Cabrera i en altres punts del traçat.

Amb aquesta finalitat es realitzarà un estudi detallat, en coordinació amb la Junta d'Andalusia, per determinar la distribució de la tortuga mora, la ubicació de passos específics i proposar-ne les mesures protectores, correctores o compensatòries necessàries.

Característiques de la infraestructura
200
km
de longitud
7.538
metres
Longitud dels túnels de Sorbas
1.965
metres
Longitud del viaducte de Cand��mar
4
Estacions
de viatgers: Múrcia, Lorca, Vera i Almeria