Línia Còrdova - Màlaga

L’arribada de l’alta velocitat a la Costa del Sol

Títol

La construcció de la Línia d’Alta Velocitat Còrdova - Màlaga va suposar connectar, per primera vegada amb alta velocitat, el Mediterrani i l’interior peninsular.

S’inscriu en el corredor d’Andalusia, que a través de la línia Madrid-Còrdova-Sevilla connectarà amb Màlaga, Jaén, Granada, Cadis i Huelva. Aquesta línia té una longitud total de 155 quilòmetres (des de l’enllaç amb la línia d’Alta Velocitat Sevilla-Madrid en el terme municipal cordovès d’Almodóvar del Río, fins a Màlaga capital) i la seva construcció es va dividir en un total de 22 trams, amb un pressupost total de 2.100 milions d’euros.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajuts i finançament rebut per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE).

Una manera de fer Europa

imagen párrafo
Banc Europeu d’Inversions (BEI)
El Banc Europeu d’Inversions (BEI) col·labora en el finançament d’aquest projecte. 

Situació actual

Aquesta línia forma part del Corredor Sud, dins del procés de liberalització al Sector Ferroviari, que han emprès Adif i Adif Alta Velocidad i, per tant, de les ofertes presentades per les noves companyies, que, d’acord amb el que estableixen els acords marc, pròximament començaran l’operació de trens de viatgers.

Història

Servei de qualitat

La línia es va projectar el 1999, com a part del NAFA (Nou Accés Ferroviari a Andalusia) i es va posar en servei en dues fases. Els primers 100 quilòmetres, entre Còrdova i Antequera-Santa Ana, van entrar en servei el 16 de desembre de 2006. En aquest moment es van inaugurar dues estacions de dissenys avantguardistes: Puente Genil-Herrera i Antequera-Santa Ana.  El 23 de desembre de 2007 es va completar la línia fins a la nova estació de Màlaga Vialia María Zambrano, impressionant complex ferroviari i d’oci situat al centre urbà, en el mateix lloc on hi havia l’antiga estació.

La línia té una longitud total de 155 quilòmetres de doble via, amb trànsit exclusiu de viatgers i està dissenyada per a una velocitat màxima de 350 quilòmetres per hora. A Almodóvar del Río (Còrdova) hi ha la bifurcació de la línia Madrid-Sevilla que condueix fins a Màlaga. El traçat escurça en 25 quilòmetres la distància anterior per ferrocarril entre les dues capitals andaluses.

En temps de viatge, el servei més ràpid entre Madrid i Màlaga s’efectua en 2 hores i 20 minuts. Els beneficis que han suposat aquesta línia també s’han estès als serveis ferroviaris d’Algesires i Granada.

A finals de maig de 2013 es va assolir la xifra dels deu milions de viatgers que havien fet servir aquesta infraestructura. En aquesta mateixa data, el 86% de les persones que es desplaçaven entre Madrid i Màlaga ho feien per tren d’alta velocitat, mentre que el 14% ho feia per via aèria. El 2007, el repartiment modal era de 72% a favor de l’avió, pel 28% del ferrocarril.

Infraestructures principals

Títol
El traçat de la línia convencional del segle XIX discorria pel pas natural que seguia el curs del riu Guadalhorce, a través d’un recorregut amb ponts i túnels al costat de l’angosta paret del congost de Los Gaitanes de Bobadilla. A l’est d’aquest recorregut discorre la via d’alta velocitat, arribant a Màlaga des de les planes de Còrdova per la vall d’Abdalajís i la serra d’Huma, a través d’un recorregut en el qual es van construir quinze viaductes i vuit túnels.

A Antequera se situen el Centre de Regulació i Control, la base de manteniment i els dos canviadors d’ample de via que permeten la transició del servei ferroviari entre la línia d’alta velocitat i les diferents línies d’ample convencional.
Per a la ciutat de Màlaga, l’arribada de l’alta velocitat va significar una nova configuració urbana en la qual el soterrament de les vies va permetre la integració del ferrocarril a la capital malaguenya. Les obres van exigir un important esforç en l’àmbit de l’enginyeria i l’urbanisme, ja que es va haver de realitzar sense interrompre els trànsits ferroviaris habituals.El passadís soterrat comprèn dos túnels paral·lels i adossats de 1.932 metres de longitud, un per a dues vies d’ample UIC i l’altre per a dues vies d’ample ibèric.
Característiques de la infraestructura
155
km
de longitud
15
Viaductes
El més llarg té 1.390 metres
8
Túnels
Longitud total de 19 quilòmetres
El més llarg té més de 7 km
4
Estacions
de viatgers: Còrdova, Puente Genil-Herrera, Antequera-Santa Ana i Vialia Màlaga María Zambrano