Línia Madrid - Galícia
El camí de Galícia, cada vegada més a prop
El camí de Galícia, cada vegada més a prop
La línia d’alta velocitat Madrid - Galícia, enquadrada en el Corredor Nord/Nord-oest, situarà Galícia en el mapa de l’alta velocitat espanyola.
Els traçats ferroviaris gallecs sempre han estat condicionats per un accidentat relleu que ha dificultat les comunicacions ferroviàries amb el centre peninsular. De fet, la primera línia directa entre Madrid i Galícia, per Zamora i Ourense, no es va arribar a fer fins a l’any 1958.
Es produiran dos moments històrics nous en el ferrocarril gallec. El primer correspon a finals de 2011, després de l’entrada en servei del tram entre Ourense, Santiago i la Corunya, que està en obres des del juny de 2005. El segon tindrà lloc quan es faci efectiva la connexió amb la Meseta.
Finançament europeu
“Una manera de fer Europa”
Situació actual
Situació actual
Avantatges
La nova relació ferroviària possibilita una millora significativa en velocitat, fiabilitat, confort i temps de viatge.
La nova línia Madrid-Galícia es construeix sobre plataforma per via doble electrificada, amb paràmetres d’alta velocitat, i està dissenyada per a velocitats màximes de 350 km/h. L’arribada de l’alta velocitat suposa, a més a més, per a les estacions del seu recorregut, obres d’adaptació i modernització d’instal·lacions, així com una millora de l’urbanisme de les ciutats.
Les millores de temps seran progressives, fins a assolir un temps de viatge entre Santiago i Madrid al voltant de les 3 hores.
És una aposta clara pel ferrocarril com a mitjà de transport que afavoreix la cohesió social i la dinamització econòmica.
Descripció del traçat
L’accés a Galícia arrenca a la bifurcació de la Línia Madrid - Valladolid a Olmedo i finalitza a Santiago de Compostel·la, on enllaça amb l’Eix Atlàntic gallec.
És un traçat de 434,86 km de longitud on s’implantarà senyalització ERTMS i ASFA. La línia està dissenyada per permetre una velocitat màxima de 350 km/h.
El més llarg té 8.574 metres