Liña Madrid - Sevilla

Espiña dorsal do centro e sur peninsular

Título

A Liña de Alta Velocidade Madrid - Sevilla constitúe unha importante columna vertebral nas comunicacións das rexións que atravesa (Madrid, Castela a Mancha e Andalucía),

Ademais das cidades incluídas na liña (Madrid, Cidade Real, Puertollano, Córdoba e Sevilla), as liñas de alta velocidade de Toledo e Málaga parten de dúas bifurcacións desta liña. Por outra banda, grazas aos cambiadores de ancho, as circulacións ferroviarias en Cádiz, Huelva, Málaga, Granada e Alxeciras tamén se benefician de todas as vantaxes que ofrece esta liña, tanto en termos de mellora dos tempos de viaxe como na mellora do servizo.

Desde 1992 ata 2011, 56 millóns de persoas viaxaron en AVE entre Sevilla e Madrid e máis do dobre, 118 millóns, nos diferentes trens que circulan por esta primeira liña de alta velocidade en España.

Financiamento Europeo


Información sobre as axudas e o financiamento recibidos por Adif procedentes dos distintos fondos e programas da Unión Europea (UE):
" Un xeito de facer Europa

Situación actual

No ano 2022 esta liña de alta velocidade cumpre 30 anos de servizo, pero non por iso deixa de ser dunha fiabilidade e eficacia probadas. Para aumentalas e modernizala, Adif Alta Velocidade procede a unha renovación que abrangue desde o balastro ou os desvíos ata as instalacións de seguridade, con encravamentos, sistemas de protección do tren, sistemas auxiliares de detección, enerxía ou control de tráfico, entre outros.

Servizo de calidade

Servizo de calidade

O primeiro reto desta primeira liña de alta velocidade española foi a súa construción, pero igual de significativo foi o reto de manter e mellorar a infraestrutura e os servizos ferroviarios cuns altos estándares de calidade.

Neste sentido, a historia desta liña está marcada por recoñecementos e premios a un servizo que acadou a categoría de excelente segundo os estándares de calidade existentes. É o caso do Galardón Europeo á Calidade obtido polo servizo en 1998, o máis alto galardón relacionado coa xestión de calidade e a excelencia empresarial que se outorga en Europa ou o Selo á Excelencia Europea que outorga o Clube de Xestión de Calidade AVE obtido en 2000, unha certificación que recoñece a evolución da mellora continua na xestión.

Outro exemplo significativo é que, 15 anos despois da súa apertura, o custo de mantemento por km de pista da Rede de Alta Velocidade reduciuse ao redor dun 50 por cento, como resultado da aprendizaxe, experiencia e mellora na xestión, a pesar de aumentar o número de circulacións en preto dun 300 por cento.

Evolución

A liña de alta velocidade Madrid-Sevilla, deseñada para permitir velocidades de ata 300 km/h, ofrece actualmente as súas máximas prestacións xa que, dende a súa posta en servizo, acometéronse nela varios proxectos de mellora que permitiron aumentar os niveis de calidade.

Nesta liña instaláronse tecnoloxías pioneiras no seu momento, como o LZB, que supervisa continuamente a velocidade con transmisión bidireccional de datos entre vía e tren e permite a condución automática de trens. No futuro, está prevista a implantación do sistema europeo de control de tráfico ERTMS (European Railway Traffic Management System), que permite maiores prestacións de seguridade e un incremento da velocidade.

 Un tren Ave da serie 100 (100-015) conseguiu o 23 de abril de 1993 un dos rexistros históricos de velocidade do ferrocarril español, ao acadar unha velocidade de 356,8 km/h sen facer modificacións no vehículo. As probas posibilitaron a explotación comercial a 300 km/h en 1994, reducíndose en 40 minutos a duración anterior do traxecto entre Madrid e Sevilla. Este récord foi superado 13 anos despois na liña Madrid - Barcelona. A noite do 15 ao 16 de xullo de 2006 un tren da serie 103 (103-002) acadou o actual récord de velocidade español, establecido en 404 km/h, tamén sen modificacións.

No eido da vía fíxose un importante traballo de mellora dos peraltes en diferentes tramos que permitiu un incremento da velocidade de 250 a 300 km/h sen que se viran afectados os niveis de confort, nin aumentar a agresividade sobre a vía.

Entre as melloras para a adaptación aos novos estándares de alta velocidade, realizáronse traballos como o cambio do sistema de electrificación de 25 Kv. c/a, 50 Hz, así como a instalación de telecomunicacións a través de GSM-R

Por último, cabe destacar a modernización levada a cabo no control do tráfico ferroviario, grazas ao Sistema DaVinci, un dos sistemas de tráfico máis avanzados do mundo, que integra nunha única aplicación todos os sistemas que compoñen os elementos dun Centro de Regulación e Control.

Características da infraestrutura
471
Km
de lonxitude
32
Viadutos
Lonxitude total de 8.355 metros
17
Túneles
Lonxitude total de 16.030 metros
O de maior lonxitude ten 2.540 metros
5
Estacións
de viaxeiros: Madrid Puerta de Atocha, Cidade Real, Puertollano, Córdoba e Sevilla Santa Justa