Xarxa convencional
Geotecnia
Els estudis de riscos geològics d'infraestructura (ERGI) permeten qualificar i quantificar el risc geològic de la infraestructura per a poder esmenar les anomalies detectades.
Ponts
Les proves de càrrega permeten determinar les actuacions que s'han de realitzar, des de xicotetes reparacions fins a reforços o substitucions per esgotament de la capacitat portant per a aconseguir uns nivells de qualitat, seguretat i fiabilitat adequats.
Túnels
A més del manteniment, també es construeixen túnels artificials per a defendre la infraestructura de l'agressivitat del medi i garantir així la seguretat de circulació dels trens.
Terraplens i trinxeres
Els moviments de terra, despreniments, etc. poden provocar la suspensió del trànsit ferroviari. Requereixen les mesures adequades de contenció, drenatge i reforestació.
Aparells de via
Respecte als aparells de via, se segueixen implantant les travesses d'unió doble, tipus B, que permeten, en comparació amb tipus antics, la supressió de les juntes en via i dels aparells de dilatació col·laterals, la qual cosa millora el nivell de confort per als nostres clients. Així mateix, es treballa en el desenvolupament de tecnologies híbrides per a la substitució dels aparells de tipus A, amb supressió de juntes i utilització de materials soldables i més duradors.
Soldadura de carril
Avancem en la soldadura de carril, mitjançant la prescripció de l'ús de cresols d'un sol ús, la millora de les soldadures aluminotèrmiques de carril i a través d'una participació activa en l'homologació i utilització dels robots de soldadura per crepitació en plena via.
Altres desenvolupaments
En els últims anys s'ha desenvolupat un sistema de treball mitjançant l'esmolat asimètric que redueix el desgast del carril en les corbes de radi reduït. També estem assajant diferents tipologies “via en placa”, és a dir, sense balast, mitjançant blocs, travesses o conjunts prefabricats de formigó amb sistemes antivibradors sobre lloses d'asfalt i formigó, incloent-hi també desviaments sobre travesses de formigó. L'objectiu és, juntament amb la minimització de sorolls i vibracions, tindre una via més duradora i econòmica en la seua explotació.
Innovació
Un altre avanç notable ha sigut la millora i el disseny nou de via sobre viaductes i ponts, especialment en trams metàl·lics amb balast. S'han implantat tecnologies noves d'encarriladeres i aparells de dilatació que permeten el moviment independent de la via i l'estructura per les accions de frenada i dilatació tèrmica. Amb això, s'aconsegueixen augments de velocitat en trams metàl·lics fins als 160 km/h i tot això contribueix també a una reducció important de la repercussió dels costos de manteniment.
Quant a les subjeccions i els elements de fixació del carril a la travessa, al llarg d'aquests últims anys hem treballat en la millora de les prestacions, preu, durada, etc., i hem aconseguit millores en l'ús sobre qualsevol classe de travessa de formigó (subjecció VM) o sobre travesses tipus RS (J2, subjeccions de patent pròpia). Així mateix, es treballa en la millora de les juntes aïllants en via per a augmentar-n la fiabilitat i la vida útil.
Actualment, es continuen desenvolupant solucions tècniques per a la implantació contínua de via sense juntes sobre els trams existents amb travesses de fusta, així com la millora dels procediments i les instruccions per a la reutilització i alçament de materials en via per a les rehabilitacions i renovacions de via.
A més, treballem en l'homologació d'autoritzacions d'ús per a eines i maquinària lleugera de treballs en via, així com en la redacció d'instruccions d'utilització i normativa que s'hi aplica, perquè els operadors propis i contractistes les utilitzen millor i de manera més segura i còmoda.
Disposem d'un cotxe d'auscultació geomètric de la via, per a amples ibèric i UIC, capaç d'operar a velocitats de fins a 200 km/h, que mesura la geometria de la via, la geometria i el desgast de carril, desgast ondulatori... , per a un manteniment òptim segons l'estat, que garantisca la qualitat i seguretat de les circulacions. Amb aquest vehicle es persegueix el coneixement precís i exacte de cara a l'execució de les tasques de manteniment. En aquest cotxe s'ha instal·lat un sistema de tractament d'imatges per a detectar defectes apreciables visualment a 200 km/h sobre carril, travesses i subjeccions.
Igualment, també hi ha un vehicle dotat d'un sistema d'auscultació ultrasònic de carrils, que té un conjunt innovador de sondes-roda i un sistema informàtic per a la detecció automàtica i localització dels defectes interns del carril.
Els sistemes més destacables que s'han instal·lat en els últims anys són els següents:
Accions empreses
Línia aèria de contacte
Línia d'alta tensió
Subestacions elèctriques
Potència instal·lada
Sistemes de comunicació Tren-terra i GSM-R
Disposem d'un sistema de comunicació Tren-terra en tots els llocs de comandament, que gestionen un total de 89 bandes de regulació de trànsit ferroviari. Aquest sistema, que permet la comunicació via ràdio entre el lloc de comandament i els maquinistes dels trens que circulen dins d'una banda de regulació, té un abast de 8.287 km. Actualment estem preparant l'evolució als sistemes GSM-R.
Xarxa de fibra òptica
Mantenim una xarxa de fibra òptica de les més importants d'Espanya, amb una longitud de 13.575 km, i disposem d'equips altament qualificats, les bases operatives dels quals es troben estratègicament situades al territori per a donar servei als operadors de telefonia principals del país.
Sobre aquesta xarxa de fibra òptica, s'està desplegant una xarxa de transmissió digital per a donar resposta a totes les necessitats de telecomunicacions d'Adif. S'han instal·lat equips digitals dinàmics, que commuten canals de transmissió de 64 kbits/s i 2 Mbits/s i permeten establir rutes alternatives automàtiques en cas de fallada de la xarxa. Això es tradueix en un increment de la fiabilitat en el transport ferroviari.
A més, estem instal·lant xarxes digitals d'alta capacitat que permeten satisfer tant les necessitats de veu com de dades i imatges, per als diferents serveis demandats. Així mateix, s'estan desenvolupant sistemes amb arquitectura en anell que fan possible suportar xarxes IP multiservei. Tot això amb l'objectiu de desplegar una xarxa única que done resposta a totes les necessitats, amb una qualitat de servei adequada. Així mateix s'estan substituint les centrals telefòniques digitals, que donen servei a més de 18.000 línies d'abonat, amb la finalitat de permetre noves funcionalitats a la xarxa de veu d'Adif.
Actuacions de millores
Són aquells treballs que, sense constituir tasques de manteniment, contribueixen a incrementar la fiabilitat i les prestacions de les instal·lacions, així com a una modernització tecnològica progressiva. Són obres, renovacions i instal·lació de noves instal·lacions.
Manteniment preventiu
És el que persegueix aportar els estàndards de qualitat requerits a les instal·lacions per a reduir al mínim la possibilitat d'incidències futures. Aportem valor a la nostra activitat avançant-nos a la incidència i evitant-la. Les principals actuacions de manteniment es duen a terme sense que afecten la circulació de trens. Quan els nostres clients descansen, nosaltres treballem. Ens adaptem a les necessitats dels operadors de transport.
Manteniment correctiu
Consisteix a dur a terme els treballs necessaris per a la solució de les incidències o avaries. Gràcies a la nostra organització territorial tenim equips operatius propers al traçat ferroviari. Tenim disponibilitat 24 hores al dia els 365 dies de l'any.
L'equip humà de xarxa convencional té una presència important en el Concurs Anual de Participació en Qualitat, en el qual els treballadors exposen iniciatives de millores operatives i de gestió, per mitjà de grups d'iniciativa i millora (GIM) i equips d'iniciativa i millora (EIM).
La sistematització dels processos productius ha propiciat un perfil nou de les activitats de manteniment que incrementen la disponibilitat de les instal·lacions i milloren la gestió de les activitats d'inspecció, amb la reducció d'incidències consegüent.
Tenim un sistema de gestió ambiental d'acord amb la norma 14.001:2004, per a la qual cosa hem desenvolupat una sèrie de procediments generals i específics de les diverses especialitats tècniques en què s'identifiquen els aspectes ambientals afectats en cada activitat.
Tenim 28 punts nets distribuïts per tot el territori nacional, que donen servei a totes les nostres àrees operatives. Aquests punts contribueixen de manera molt eficaç i racional al nostre compromís com a organització respectuosa amb el medi ambient.
També hem desenvolupat una sèrie de bones pràctiques mediambientals centrades en l'estalvi d'energia elèctrica, estalvi en el consum d'aigua i gestió de residus.
En 2006 ens vam certificar d'acord amb la norma OHSAS 18.001, després que AENOR comprovara que la nostra gestió de la seguretat i salut laboral satisfà els requisits que exigeix aquesta norma.
Aquesta certificació, que està considerada com el nivell d'exigència internacional més elevat en prevenció de riscos laborals, constata la superació molt per sobre dels requisits mínims que exigeix la legislació vigent. Amb aquest segell, Adif es va convertir en la primera organització ferroviària europea que s'hi va certificar.
Pla de Seguretat en Passos a Nivell
El Pla de Seguretat en Passos a Nivell 2005 - 2012 del Ministeri de Foment contempla tant la supressió de passos a nivell com millores en la seguretat dels que estan a l'espera de ser suprimits.
Per al compliment dels objectius, el pla comprén dos períodes d'aplicació d'un quadrienni cadascun.
D'una banda, durant el quadrienni 2005-2008 se suprimiran 731 passos (els de més risc o nivell 1) i s'eleva la seguretat de 545 passos.
D'altra banda, el quadrienni 2009-2012 fixa la supressió de 1.200 passos i s'eleva la seguretat de 1.301.
Adif fa realitat aquests compromisos mitjançant elPROGRAMA DE SUPRESSIÓ I MILLORA DE LA SEGURETAT DE PASSOS A NIVELL, que inclou els plans següents:
CLASSIFICACIÓ DE PASSOS A NIVELL
Els passos a nivell es classifiquen en funció dels sistemes de protecció de què estan dotats. Un altre dels paràmetres que els defineixen és la intensitat mitjana diària de vehicles de carretera i la circulació mitjana diària de trens.
SUPRESSIÓ DE PASSOS A NIVELL
L'eliminació progressiva de passos a nivell és una prioritat d'ADIF, gestionada d'acord amb la legislació establida en aquesta matèria.
PROTECCIÓ DE PASSOS A NIVELL
Les instal·lacions de protecció de passos a nivell garanteixen la seguretat del trànsit viari i ferroviari. Els passos a nivell es classifiquen en funció del sistema de protecció, segons estiguen dotats de senyals fixos, senyals lluminosos i acústics, semibarreres, dobles semibarreres o barreres automàtiques o enclavades, etc.
A més, aquestes instal·lacions es poden complementar amb altres sistemes de control per a reforçar la seguretat com ara els següents:
10 septiembre 2025
Nota de prensa
08 septiembre 2025
29 agosto 2025
28 agosto 2025
22 agosto 2025
20 agosto 2025
19 agosto 2025
08 agosto 2025
11 agosto 2025
12 agosto 2025
07 agosto 2025
05 agosto 2025
04 agosto 2025
01 agosto 2025
31 julio 2025
30 julio 2025