Xarxa convencional

Tecnologia d’última generació per respondre als requisits dels operadors de transport

Construcció, renovació i manteniment de la infraestructura i instal·lacions

Comptem amb:
  • Un equip humà amb àmplia experiència i molt especialitzat.
  • Tecnologia d’última generació per respondre als requisits dels operadors de transport.
  • Maquinària, vehicles i bases de manteniment adaptades a les necessitats productives de la xarxa ferroviària a tot el país.
Els objectius del nostre compromís amb viatgers i operadores són:
  • Garantir la seguretat en la circulació en coordinació amb les àrees responsables d’aquesta.
  • Garantir la disponibilitat de la infraestructura.
  • Proporcionar als operadors ferroviaris i de telecomunicacions la fiabilitat de les instal·lacions i millorar les prestacions.
  • Assegurar aquest compromís amb criteris de qualitat, seguretat per als treballadors i respecte al medi ambient.

Infraestructura

La infraestructura ferroviària és el suport que sustenta el que es coneix com a “camí del tren”, sobre el qual se situen tant la via com les instal·lacions de senyalització, electrificació i telecomunicacions que possibiliten la circulació de trens.

Més sobre la infraestructura

Via

L’explotació del material rodant ve determinada, entre altres factors, per les característiques de la superestructura de la via. Cal tenir en compte el seu traçat (radi de curvatura i pendent), materials, qualitat, etc. Per això, un dels nostres reptes és proporcionar la millor infraestructura possible als nostres clients operadors, amb l’objectiu d’incrementar-ne la capacitat de trànsit, com ara Rodalies, o d’augmentar la velocitat comercial a 200/220 km/h, en el cas de Mitjana i Llarga Distància. Tot això, garantint els nivells adequats de seguretat, qualitat, fiabilitat i disponibilitat.

Actuacions destacades

Senyalització

En els últims anys, s’han anat implantant, a les Línies Convencionals, noves tecnologies que han transformat els elements clàssics de senyalització, com ara enclavaments, bloquejos, telecomandaments, circuits de via, etc. D’aquesta manera, la modernització experimentada en el transport ferroviari ha potenciat la introducció de productes nous com els enclavaments electrònics (bloquejos electrònics), circuits de via sense juntes o sistemes d’assistència a la conducció automàtica ATP-LZB.

L’increment del nombre de trens i l’augment de la seva velocitat té una important repercussió en els mètodes i els intervals d’actuació dedicats a tasques de manteniment i reparació d’avaries. Una planificació adequada de les activitats que fem, així com el compliment rigorós de la seva programació, fa possible que, tot i la reducció del temps reservat per al manteniment, puguem assegurar els nivells de funcionalitat i seguretat requerits.

Electrificació

Les subestacions elèctriques i la línia aèria de contacte són les instal·lacions sobre les quals treballem en l’àmbit de l’electrificació. La línia aèria de contacte, també anomenada catenària, és l'encarregada de subministrar l'energia elèctrica al tren.

Tot el manteniment d'aquestes instal·lacions es programa coordinant les actuacions necessàries amb la nostra organització territorial, que també fa les revisions periòdiques previstes en la línia d'alta tensió que alimenta les nostres subestacions.

Pel que fa a aquestes, incrementem les seves prestacions amb la implantació d'un sistema de control distribuït i la normalització dels nous equips de rectificadors, transformadors, díodes i fusibles.
Títol fragment
  • 9.200 km

    Línia aèria de contacte

  • 2.500 km

    Línia d’alta tensió

  • 341

    Subestacions elèctriques

  • 1.844.000 kW

    Potència instal·lada

Telecomunicacions

El transport ferroviari, per les seves múltiples activitats i la seva complexitat operativa i de gestió, necessita intercanviar un gran volum d’informació. Si a més a més hi unim la dispersió dels diferents centres de treball, cal disposar de serveis de telecomunicació diferenciats en telefonia de gestió, de dades i d’explotació: telefonia de control de trànsit, telecomandaments, senyalització, megafonia... Aquests serveis, amb els seus diferents sistemes de gestió i control, s'integren en una xarxa exclusiva de telecomunicacions.
Fibra óptica.
13.575
Quilòmetres de xarxa de fibra òptica
Un cuadro de cableado.
93
Centrals digitals de commutació
Viaducto Cordel del Sac
3.844
Línies de dades

Processos productius

Els processos productius en el manteniment de la infraestructura engloben la totalitat dels treballs operatius i busquen optimitzar el rendiment de la infraestructura i les instal·lacions per assegurar un nivell adequat de seguretat i fiabilitat.

Es classifiquen en tres grans activitats que afecten les especialitats tècniques d'infraestructura, via, senyalització, electrificació i telecomunicacions.

Activitats

Qualitat i participació

El manteniment de la Xarxa Convencional compta amb les certificacions segons les normes ISO 9001, 14001 i OHSAS 18.001, cosa que ens situa en una posició d’avantatge en l’entorn del desenvolupament i el manteniment de les infraestructures ferroviàries. A més a més, som una de les primeres organitzacions del nostre país en comptar amb la certificació de Sistema de Gestió Integrada.
Participació

L’equip humà de Xarxa Convencional té una important presència en el Concurs Anual de Participació en Qualitat, en què els treballadors exposen iniciatives de millores operatives i de gestió, a través de Grups d’Iniciativa i Millora (GIM) i Equips d’Iniciativa i Millora (EIM).

La sistematització dels processos productius ha propiciat un perfil nou de les activitats de manteniment que incrementen la disponibilitat de les instal·lacions i milloren la gestió de les activitats d’inspecció, amb la consegüent reducció d’incidències.

Gestió mediambiental

Tenim un sistema de gestió ambiental d’acord amb la norma 14.001: 2004, per al qual hem desenvolupat una sèrie de procediments generals i específics de les diverses especialitats tècniques, en què s’identifiquen els aspectes ambientals afectats en cada activitat.

Comptem amb 28 punts nets distribuïts per tot el territori nacional, que donen servei a totes les nostres àrees operatives. Aquests punts contribueixen d’una manera molt eficaç i racional al nostre compromís com a organització respectuosa amb el medi ambient.

També hem desenvolupat una sèrie de Bones Pràctiques Mediambientals centrades en l’estalvi d’energia elèctrica, estalvi en el consum d’aigua i la gestió dels residus.

Seguretat i salut laboral

El 2006 ens vam certificar d’acord amb la norma OHSAS 18.001, després de la comprovació per part d’AENOR que la nostra gestió de la seguretat i salut laboral satisfà els requisits exigits per aquesta norma.

Aquesta certificació, que és considerada com el nivell d’exigència internacional més alt en prevenció de riscos laborals, constata la superació molt per sobre dels requisits mínims exigits per la legislació vigent. Amb aquest segell, Adif es va convertir en la primera organització ferroviària europea que es va certificar segons aquesta norma.

Passos a nivell

L'existència d'encreuaments de carreteres o altres vies de comunicació amb la línia fèrria és un fet heretat del desenvolupament històric en la construcció d'aquestes infraestructures.

La xifra d'aproximadament 10.000 passos a nivell existents, a mitjan dècada dels 70, s'ha anat reduint notablement, al mateix temps que s'ha evolucionat en la implantació de mesures de protecció en aquells que han continuat prestant servei.
Salta carrusel
Notes de premsa relacionades
Adif estrena el nuevo Centro de Telecomunicaciones de Atocha
Adif licita la redacción del proyecto de la subestación eléctrica de tracción de Ronda
Adif invierte más de 2 M€ en mejoras de la infraestructura ferroviaria en varios tramos de la provincia de Lugo
Adif licita la instalación de 2,5 km de nuevos cerramientos en las líneas C3 y C4 de Cercanías de Asturias
Adif destina 2,8M€ a renovar el túnel de la estación Victoria Kent de Málaga
Adif avanza en las obras de restauración de la estación de València Nord
Firmado el convenio interinstitucional para cubrir la vía del ferrocarril en Maliaño (Camargo)
Adif aborda trabajos de mantenimiento en la infraestructura en la estación de Villalba de Guadarrama
Adif adjudica las obras de supresión de seis pasos a nivel en el término municipal de Lugo
Adif reforzará la accesibilidad del apeadero de Valladolid-Universidad, mejorando a su vez la permeabilidad de la zona
Adif inicia los sondeos geotécnicos en los terrenos de la futura estación de Cercanías en la zona Norte de Jerez
Adif destina 7,2 millones de euros a la auscultación y perfilado de los aparatos de vía de la red de alta velocidad
Adif adjudica el arrendamiento de locomotoras y servicios de conducción para labores de mantenimiento en la red ...
Adif adjudica por 7 M€ la construcción del nuevo edificio de viajeros de la estación de Montcada-Bifurcació
Adif somete a información pública el proyecto que elimina el paso a nivel entre Alfafar y Sedaví para garantizar una ...
Adif licita por 2 M€ la renovación y mejora de tres pasos a nivel en la provincia de Málaga
Adif destina 7,3 M€ a la estabilización de taludes entre Udalla y Treto en la red de ancho métrico de Cantabria
Adif adjudica la redacción de los proyectos de renovación y mejora del tramo Castejón-Logroño por 14,6 M€
Adif destina 13M€ a la redacción de proyectos para obras de refuerzo de infraestructuras ferroviarias
Adif adjudica por 12 M€ las instalaciones de señalización del nuevo acceso ferroviario sur al Port de Castelló