Xarxa convencional
Geotècnia
Els Estudis de Riscos Geològics d’Infraestructura (ERGI) permeten qualificar i quantificar el risc geològic de la infraestructura per poder esmenar les anomalies detectades.
Ponts
Les proves de càrrega permeten determinar les actuacions que s’han de fer, des de petites reparacions, fins a reforços o substitucions per esgotament de la capacitat portant per aconseguir uns nivells adequats de qualitat, seguretat i fiabilitat.
Túnels
A més del manteniment també es construeixen túnels artificials per defensar la infraestructura de l’agressivitat del medi i garantir la seguretat de circulació dels trens.
Terraplens i trinxeres
Els moviments de terra, despreniments, etc., poden provocar la suspensió del trànsit ferroviari. Requereixen les mesures adequades de contenció, drenatge i reforestació.
Aparells de via
Pel que fa als aparells de via, es continuen implantant les travesses d’unió doble, tipus B, que permeten, en comparació amb tipus antics, la supressió de les juntes a la via i dels aparells de dilatació col·laterals, cosa que millora el nivell de confort per als nostres clients. Es treballa també en el desenvolupament de tecnologies híbrides per a la substitució dels aparells de tipus A, amb supressió de juntes i utilització de materials soldables i més duradors.
Soldadura del carril
Avancem en la soldadura del carril, mitjançant la prescripció de l’ús de gresols d’un sol ús, la millora de les soldadures aluminotèrmiques de carril i a través d’una activa participació en l’homologació i utilització dels robots de soldadura per guspireig a plena via.
Altres desenvolupaments
En els últims anys s’ha desenvolupat un sistema de treball mitjançant esmolament asimètric que redueix el desgast de carril en els revolts de radi reduït. També estem assajant diferents tipologies “via a placa”, això és, sense balast, mitjançant blocs, travesses o conjunts prefabricats de formigó amb sistemes antivibratoris sobre lloses d’asfalt i formigó, incloent-hi també desviaments sobre travesses de formigó. L’objectiu és, juntament amb el de minimitzar sorolls i vibracions, comptar amb una via més duradora i econòmica en la seva explotació.
Innovació
Un altre avenç notable ha estat la millora i nou disseny de via sobre viaductes i ponts, especialment en trams metàl·lics amb balast. S’han implantat noves tecnologies d’encarriladores i aparells de dilatació, que permeten el moviment independent de la via i l’estructura per les accions de frenada i dilatació tèrmica. Amb això s’aconsegueixen augments de velocitat en trams metàl·lics fins als 160 km/h i tot això contribueix també a una important reducció de la repercussió dels costos de manteniment.
Pel que fa a les subjeccions i els elements de fixació de carril a la travessa, en aquests últims anys hem treballat en la millora de les seves prestacions, preu, durada, etc., aconseguint millores en el seu ús sobre qualsevol mena de travessa de formigó (subjecció VM), o sobre travesses tipus RS (J2, subjeccions de patent pròpia). Així mateix es treballa en la millora de les juntes aïllants en via, per augmentar-ne la fiabilitat i vida útil.
Actualment, es continuen desenvolupant solucions tècniques per a la implantació contínua de via sense juntes sobre els trams existents amb travesses de fusta, així com la millora dels procediments i instruccions per a la reutilització i extracció de materials en via per a les rehabilitacions i renovacions de via.
A més a més, treballem en l’homologació d’autoritzacions d’ús per a eines i maquinària lleugera de treballs a la via, així com en la redacció d’instruccions d’utilització i normativa aplicable, de cara a un ús millor, més segur i còmode pels operadors propis i de contractistes.
Disposem d’un cotxe d’auscultació geomètric de la via, per ample ibèric i UIC, capaç d’operar a velocitats de fins a 200 km/h, que mesura la geometria de la via, geometria i desgast de carril, desgast ondulatori..., en nom d’un òptim manteniment segons estat, que garanteixi la qualitat i la seguretat de les circulacions. Amb aquest vehicle es persegueix el coneixement precís i exacte de cara a l’execució de les tasques de manteniment. En aquest cotxe s’ha instal·lat un sistema de tractament d’imatges per detectar defectes apreciables visualment a 200 km/h sobre carril, travesses i subjeccions.
Igualment, també hi ha un vehicle dotat d’un sistema d’auscultació ultrasònic de carrils, que compta amb un conjunt innovador de sondes-roda i un sistema informàtic per a la detecció automàtica i localització dels defectes interns de carril.
Els sistemes més destacats que s’han instal·lat en els últims anys són:
Accions dutes a terme
Línia aèria de contacte
Línia d’alta tensió
Subestacions elèctriques
Potència instal·lada
Sistemes de comunicació Tren-Terra i GSM-R
Disposem d’un sistema de comunicació Tren-Terra en tots els llocs de comandament, que gestionen un total de 89 bandes de regulació de trànsit ferroviari. Aquest sistema, que permet la comunicació via ràdio entre el lloc de comandament i els maquinistes dels trens que circulen dins d’una banda de regulació, té un abast de 8.287 km. Actualment estem preparant la seva evolució als sistemes GSM-R.
Xarxa de fibra òptica
Mantenim una xarxa de fibra òptica de les més importants d’Espanya, amb una longitud de 13.575 km, i disposem d’equips altament qualificats, les bases operatives es troben estratègicament situades en el territori per donar servei als principals operadors de telefonia de país.
Sobre aquesta xarxa de fibra òptica, s’està desplegant una xarxa de transmissió digital, per donar resposta a totes les necessitats de telecomunicacions d’Adif. S’han instal·lat equips digitals dinàmics, que commuten canals de transmissió de 64 kbits/s i 2 Mbits/s i permeten establir rutes alternatives automàtiques en cas de fallada de la xarxa. Això es tradueix en un increment de la fiabilitat en el transport ferroviari.
A més a més, estem instal·lant xarxes digitals d’alta capacitat que permeten satisfer tant les necessitats de veu com de dades i imatges, per als diferents serveis demandats. Així mateix, s’estan desenvolupant sistemes amb arquitectura en anell que fan possible suportar xarxes IP multiservei. Tot això, amb l’objecte de desplegar una xarxa única que doni resposta a totes les necessitats, amb una adequada qualitat de servei. Així mateix s’estan substituint les centrals telefòniques digitals, que donen servei a més de 18.000 línies d’abonat, per permetre noves funcionalitats a la xarxa de veu d’Adif.
Actuacions de millora
Són les feines que, sense constituir tasques de manteniment, contribueixen a un increment de la fiabilitat i prestacions de les instal·lacions, així com a una progressiva modernització tecnològica. Són obres, renovacions i instal·lació de noves instal·lacions.
Manteniment preventiu
És el que té l’objectiu d’aportar els estàndards de qualitat requerits a les instal·lacions per reduir al mínim la possibilitat de futures incidències. Aportem valor a la nostra activitat avançant-nos a la incidència i evitant-la. Les principals actuacions de manteniment es realitzen sense afectar la circulació de trens. Quan els nostres clients descansen, nosaltres treballem. Ens adaptem a les necessitats dels Operadors de Transport.
Manteniment correctiu
Consisteix a fer les feines necessàries per a la solució de les incidències o avaries. Gràcies a la nostra organització territorial comptem amb equips operatius a prop del traçat ferroviari. Tenim disponibilitat 24 hores al dia els 365 dies de l'any.
L’equip humà de Xarxa Convencional té una important presència en el Concurs Anual de Participació en Qualitat, en què els treballadors exposen iniciatives de millores operatives i de gestió, a través de Grups d’Iniciativa i Millora (GIM) i Equips d’Iniciativa i Millora (EIM).
La sistematització dels processos productius ha propiciat un perfil nou de les activitats de manteniment que incrementen la disponibilitat de les instal·lacions i milloren la gestió de les activitats d’inspecció, amb la consegüent reducció d’incidències.
Tenim un sistema de gestió ambiental d’acord amb la norma 14.001: 2004, per al qual hem desenvolupat una sèrie de procediments generals i específics de les diverses especialitats tècniques, en què s’identifiquen els aspectes ambientals afectats en cada activitat.
Comptem amb 28 punts nets distribuïts per tot el territori nacional, que donen servei a totes les nostres àrees operatives. Aquests punts contribueixen d’una manera molt eficaç i racional al nostre compromís com a organització respectuosa amb el medi ambient.
També hem desenvolupat una sèrie de Bones Pràctiques Mediambientals centrades en l’estalvi d’energia elèctrica, estalvi en el consum d’aigua i la gestió dels residus.
El 2006 ens vam certificar d’acord amb la norma OHSAS 18.001, després de la comprovació per part d’AENOR que la nostra gestió de la seguretat i salut laboral satisfà els requisits exigits per aquesta norma.
Aquesta certificació, que és considerada com el nivell d’exigència internacional més alt en prevenció de riscos laborals, constata la superació molt per sobre dels requisits mínims exigits per la legislació vigent. Amb aquest segell, Adif es va convertir en la primera organització ferroviària europea que es va certificar segons aquesta norma.
Pla de Seguretat als Passos a Nivell
El Pla de Seguretat als Passos a Nivell 2005 - 2012 del Ministeri de Foment contempla tant la supressió de passos a nivell com millores en la seguretat dels que estan en espera de ser suprimits.
Per al compliment dels seus objectius, el Pla comprèn dos períodes d’aplicació que suposen un quadrienni cadascun.
D’una banda durant el quadrienni 2005-2008 se suprimiran 731 passos (els de més risc o nivell 1) i s’eleva la seguretat de 545 passos.
D’una altra banda, el quadrienni 2009-2012 fixa la supressió de 1.200 passos i s’eleva la seguretat de 1.301.
Adif fa realitat aquests compromisos mitjançant elPROGRAMA DE SUPRESSIÓ I MILLORA DE LA SEGURETAT DE PASSOS A NIVELL, que inclou els següents plans:
CLASSIFICACIÓ DE PASSOS A NIVELL
Els passos a nivell es classifiquen en funció dels sistemes de protecció de què estan dotats. Un altre dels paràmetres que els defineixen és la intensitat mitjana diària de vehicles de carretera i la circulació mitjana diària de trens.
SUPRESSIÓ DE PASSOS A NIVELL
L’eliminació progressiva de passos a nivell és una prioritat d’ADIF, gestionada de conformitat amb la legislació establerta en aquesta matèria.
PROTECCIÓ DE PASSOS A NIVELL
Les instal·lacions de protecció de passos a nivell garanteixen la seguretat del trànsit viari i ferroviari. Els passos a nivell es classifiquen en funció del sistema de protecció, segons estiguin dotats de senyals fixos, senyals lluminosos i acústics, semibarreres, dobles semibarreres o barreres automàtiques o enclavades, etc.
A més, aquestes instal·lacions es poden complementar amb altres sistemes de control per reforçar la seguretat, com ara:
10 septiembre 2025
Nota de prensa
08 septiembre 2025
29 agosto 2025
28 agosto 2025
22 agosto 2025
20 agosto 2025
19 agosto 2025
08 agosto 2025
11 agosto 2025
12 agosto 2025
07 agosto 2025
05 agosto 2025
04 agosto 2025
01 agosto 2025
31 julio 2025
30 julio 2025