Línia Còrdova - Màlaga

Infraestructures principals - Túnels i viaductes

La via d'alta velocitat discorre, aconseguint Màlaga, des de les planes de Còrdova per la vall d'Abdalajís i la serra d'Huma, a través d'un recorregut en el qual es van construir quinze viaductes i huit túnels.

VIADUCTES

Alguns d'ells resulten especialment interessants per les seues dimensions, el disseny o bé pel sistema empleat en la seua construcció.

El viaducte sobre el riu Genil, és el més llarg de la línia amb 1.390 m.Els de l'Espinazo i Jévar estan separats entre si per tan sols 32 metres de distància.

Per la seua altura i longitud és significatiu el viaducte de l'Arroyo de las Piedras, en el terme municipal d'Álora. Va ser construït per a salvar el desnivell que el traçat troba a l'eixida sud del túnel d'Abdalajís. És el segon en extensió de tota la línia i consta de 19 piles i 20 obertures,  amb llums de fins a 63,5 metres i piles de fins a 93,5 metres d'altura. El seu tauler és mixt, construït en acer i formigó.

Paràgraf de tipus destacat

Viaductes principals:

  • Riu Guadalquivir, 880 metres
  • Riu Genil, 1.390 metres
  • Arroyo del Salado, 924 metres
  • Espinazo, 870 metres
  • Jévar, 837 metres
  • Arroyo de las Piedras, 1.220 metres
TÚNELS

Per a travessar la serralada Bètica s'han construït diversos túnels la longitud total dels quals suma 19 quilòmetres.

L'arribada de l'alta velocitat va significar per a la ciutat de Màlaga una nova configuració urbana en la qual el soterrament de les vies va permetre la integració del ferrocarril en la capital malaguenya. El passadís soterrat comprén dos túnels paral·lels i adossats de 1.932 metres de longitud, un per a dues vies d'ample UIC i l'altre per a dues vies d'ample ibèric.

 

Paràgraf de tipus destacat

Túnels principals:

  • Gobantes, 1.792 metres
  • Espartal, 2.002 metres
  • Cártama, 2.424 metres
  • Gibralmora, 3.217 metres
  • Abdalajís, túnel bitub de 7.280 i 7.300 metres
    El major d'Andalusia fins a la construcció del túnel de Sorbas, a Almeria.

TÚNEL D'ABDALAJÍS

El més important de tots els túnels de la línia, per la seua longitud (més de 7 km) i per la complexitat del terreny travessat és el túnel d'Abdalajís que, des dels voltants de l'estació d'Antequera Santa Ana i a l'oest de l'embassament del Guadalhorce, travessa la serra del mateix nom.

El túnel és de tipologia bitub, amb dos tubs comunicats entre si per un total de 19 galeries d'evacuació i seguretat separades cada 350 metres.

Els treballs de perforació es van iniciar en novembre de 2003 i es van desenvolupar durant 26 mesos. Dues tuneladores de doble escut es van encarregar de l'excavació principal.La tuneladora del tub est va ser batejada amb el nom de La Alcazaba, mentre que la del túnel oest va rebre el nom de La Mesquita.

El túnel va requerir un tractament d'injecció massiva de formigó i l'execució d'un anell d'impermeabilització del revestiment interior, que millora el segellat i permet la recuperació dels aqüífers que interferia.

Durant les obres una de les màximes prioritats va ser el compromís amb l'entorn natural, el qual  forma part de la política de Responsabilitat Social d'Adif.Els treballs van seguir de manera estricta les directrius de l'Estudi Informatiu i de la Declaració d'Impacte Ambiental. En total, es van destinar 12,8 milions d'euros a garantir la integració ambiental de l'obra, mitjançant l'adopció de mesures de protecció de la fauna, la vegetació i el sistema hidrològic, així com altres destinades a la recuperació ambiental i la integració paisatgística.