Línia Vitòria-Bilbao-Sant Sebastià-Frontera Francesa

Principals beneficis de la línia

Quan entre en servei, els temps de viatge per ferrocarril es veuran reduïts dràsticament per a les tres capitals basques.Destaca, principalment, la reducció del temps de viatge entre Vitòria-Bilbao i Vitòria-Sant Sebastià, entorn del 60 per cent, i d'un 80 per cent en la relació Bilbao-Sant Sebastià. 

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajudes i finançament rebuts per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE).

Una manera de fer Europa
​​​​​​​
Logo del Banco Europeo de Inversiones
Banc Europeu d’Inversions (BEI)
El Banc Europeu d’Inversions (BEI) col·labora en el finançament d’aquest projecte.

Quan entre en servei, els temps de viatge per ferrocarril es veuran reduïts dràsticament per a les tres capitals basques.Destaca, principalment, la reducció del temps de viatge entre Vitòria-Bilbao i Vitòria-Sant Sebastià, entorn del 60 per cent, i d'un 80 per cent en la relació Bilbao-Sant Sebastià. 

Caracteríticas del traçat i obres singulars

S'inclou el tram que escomet la integració del ferrocarril en la ciutat de Sant Sebastià. El tram corresponent a Irun, no inclòs en l'estudi informatiu de la ‘Y’ basca i que forma part de la connexió internacional, serà desenvolupat pel Ministeri de Foment.

Adif s'encarrega, a més, del muntatge de via, electrificació, senyalització, comunicacions i resta d'instal·lacions en tota la línia.
S'ha dissenyat amb els paràmetres tècnics d'una línia d'alta velocitat, en doble via d'ample UIC, amb revoltes de radi mínim de 3.100 m i pendents màxims de 15 mil·lèsimes per metre, i per a trànsit mixt, la qual cosa permetrà la circulació de trens de viatgers i mercaderies.

Estarà preparada perquè els trens aconseguisquen una velocitat màxima de 250 km/h.

Per a salvar les importants dificultats orogràfiques del terreny a travessar han de construir-se una gran quantitat d'estructures singulars.Viaductes i túnels suposen un 60 % del tram Vitòria-Bilbao i en el cas del ramal guipuscoà (incloent-hi el nus ferroviari Mondragón-Elorrio-Bergara que serà realitzat per Adif) aquesta xifra puja fins al 80 %.

La mitjana d'estructures singulars en tota la línia, ja siga túnels o viaductes, és del 70 % del traçat.

Alguns dels túnels més destacats són:

  • Túnel d'Albertia: 4.786 m (bitub de 2.680 metres)
  • Túnel d'Udalaitz: 3.185 m
  • Túnel de Zarátamo: 2.728 m
  • Túnel d'Induspe: 2.224 m
  • Túnel de Galdakao: 1.827 m
  • T. Ganzelai (1.365 m)
  • Túnels de Luko (970 metres)        
Alguns dels viaductes més destacats són:
 
  • Viaducte sobre la carretera A-2620: 1.401 m i piles de fins a 90 m d'altura.
  • Viaducte San Antonio–Malaespera: 837 m
  • Viaducte de Mañaria: 616 m
  • Viaducte sobre la carretera A-3002, N-1 i riu Zadorra: 505 m
  • Viaducte sobre la carretera GI-3343: 471 m
Saltar carrusel
Notes de premsa relacionades
Adif AV completa la excavación en avance del túnel de Artzareta, en el tramo Tafalla-Campanas
Adif inicia los trabajos para las próximas fases de construcción de la LAV Castejón-Pamplona: electrificación y ...
Adif AV inicia la excavación de dos túneles en el tramo Tafalla-Campanas, con una longitud total de más de 1 km
Adif y Adif AV redoblan su apuesta por el ferrocarril: inversión de más de 24.000 millones de euros hasta 2026
Adif AV planifica una nueva base de montaje de vía para la LAV Castejón-Pamplona
Adif AV avanza en la construcción del viaducto sobre el río Ebro, con una inversión de 58,8 millones de euros
Adif AV completa la excavación del túnel de Monte Plano, en el tramo Olite-Tafalla del corredor navarro de alta ...
Nuevo avance en la alta velocidad navarra: Adif AV adjudica el tramo Tafalla-Campanas
Adif AV arranca la construcción del viaducto sobre el Río Ebro con una inversión de 58,8 millones de euros
Adif AV impulsa la alta velocidad en Navarra en el tramo Tafalla-Campanas, con una inversión de más de 281 millones
Adif AV impulsa la construcción del Viaducto sobre el Río Ebro
Adif AV avanza en la construcción de la alta velocidad en Navarra que la conectará con los corredores transeuropeos
Adif AV licita las obras del viaducto del Ebro y un tramo más de alta velocidad en 2023: Tafalla-Campanas
Adif AV propone un túnel para compatibilizar el corredor navarro de alta velocidad con la preservación del Yacimiento ...
Adif AV inicia la construcción del tablero del viaducto de Marcilla
Adif inicia la construcción del tablero del viaducto sobre el río Aragón
Adif AV finaliza las obras de plataforma del tramo Peralta-Olite
Adif AV construirá un falso túnel para preservar el cerro de “El Montico” en el tramo Villafranca-Peralta