Línia Vitòria - Bilbao - Sant Sebastià
Principals beneficis de la línia
Quan entre en servei, els temps de viatge per ferrocarril es veuran reduïts dràsticament per a les tres capitals basques.Destaca, principalment, la reducció del temps de viatge entre Vitòria-Bilbao i Vitòria-Sant Sebastià, entorn del 60 per cent, i d'un 80 per cent en la relació Bilbao-Sant Sebastià.
S'inclou el tram que escomet la integració del ferrocarril en la ciutat de Sant Sebastià. El tram corresponent a Irun, no inclòs en l'estudi informatiu de la ‘Y’ basca i que forma part de la connexió internacional, serà desenvolupat pel Ministeri de Foment. Adif s'encarrega, a més, del muntatge de via, electrificació, senyalització, comunicacions i resta d'instal·lacions en tota la línia. S'ha dissenyat amb els paràmetres tècnics d'una línia d'alta velocitat, en doble via d'ample UIC, amb revoltes de radi mínim de 3.100 m i pendents màxims de 15 mil·lèsimes per metre, i per a trànsit mixt, la qual cosa permetrà la circulació de trens de viatgers i mercaderies. Estarà preparada perquè els trens aconseguisquen una velocitat màxima de 250 km/h.
Per a salvar les importants dificultats orogràfiques del terreny a travessar han de construir-se una gran quantitat d'estructures singulars.Viaductes i túnels suposen un 60 % del tram Vitòria-Bilbao i en el cas del ramal guipuscoà (incloent-hi el nus ferroviari Mondragón-Elorrio-Bergara que serà realitzat per Adif) aquesta xifra puja fins al 80 %.
La mitjana d'estructures singulars en tota la línia, ja siga túnels o viaductes, és del 70 % del traçat. Alguns dels túnels més destacats són:
Algunos de los túneles más destacados son:
El trazado de 90,8 km que construye Adif entre Vitoria y Bilbao cuenta con un total de 44 viaductos y 23 túneles. El 20 y el 40 por ciento, respectivamente, de la longitud de todo el tramo discurre por estas estructuras.
Entre las infraestructuras del ramal construido por Adif, destacan el túnel de Albertia, que con 4,8 km es el más largo del proyecto, y el viaducto sobre la carretera A-2620, de 1.400 metros de longitud y pilas de hasta 90 metros de altura
11 julio 2025
Nota de prensa
07 abril 2025
18 septiembre 2024
26 julio 2024
24 abril 2024
05 febrero 2024
16 enero 2024
27 noviembre 2023
28 junio 2023
29 abril 2022
14 octubre 2021
12 agosto 2021
07 mayo 2021
18 noviembre 2020
05 octubre 2020
08 junio 2020
Galería - Y Vasca
Compartir en:
Descàrrega