Línia Almeria - Múrcia

Corredor Mediterrani d’Alta Velocitat

Títol

Aquesta línia, integrada en el Corredor Mediterrani d'Alta Velocitat, connectarà la ciutat d'Almeria amb aquest corredor, així com amb la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Castella-la Manxa-Comunitat Valenciana-Regió de Múrcia.

D'aquesta manera, s'afavoriran les relacions ferroviàries d'Almeria amb Múrcia, Llevant, Catalunya, Castella-la Manxa i el centre peninsular, i s'integrarà en el conjunt de les xarxes ferroviàries europees i reduirà els temps de viatge. A més de millorar els serveis de rodalia del trajecte Múrcia-Águilas.

Aquesta línia està inclosa en la Xarxa Ferroviària d'Interés General.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajudes i finançament rebudes per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):

Una manera de fer Europa
​​​​​​​

 Descripció de la línia

Servei de qualitat

Amb la finalitat d'aprofitar la inversió ja executada, de 792 M€, que ha permés la finalització de 7 trams, encara que sense continuïtat, i optimitzar les inversions previstes, es contempla una plataforma en via doble fins a Pulpí, en via única entre Pulpí i Vera (25,7 km), de nou via doble entre Vera i Los Arejos (27,7 kms), en el trajecte Los Arejos-Níjar s'ha d'executar el tram inicial en plataforma per a doble via, per a tindre 40 km de via doble en prolongació del tram Vera-Los Arejos, necessària per a avançament dinàmic de trens i via única fins a Almeria (44,8 km), i s'haurà optimitzat d'aquesta forma la inversió i garantit la capacitat per a satisfer els estudis de demanda futura.
 

Títol
Com a obres singulars destaquen el viaducte de Cadímar (subtram Vora-Los Gallardos) amb una longitud de 1.965 metres; i els túnels de Sorbas (subtram Sorbas – Barranco de los Gafarillos)  de 7.538 metres de longitud, que seran els més llargs de tota Andalusia, i superaran els túnels d'Abdalajís, de la Línia d'alta velocitat Còrdova – Màlaga. La seua complexitat tècnica és elevada, ja que travessen un important massís amb materials d'algeps.
Servei de qualitat

La perforació s'ha realitzat mitjançant tuneladora i mètodes convencionals.La tuneladora Alcazaba va finalitzar la perforació del primer tub el 15 de març de 2011  i, després de ser desmuntada i muntada de nou, va realitzar també la perforació del segon tub, i es va finalitzar el 18 de gener de 2012, després de sis mesos de treball, amb un rendiment mitjà superior als 1.000 metres al mes.

Integración en Lorca

Entre las actuaciones a destacar en esta línea se encuentra la integración y permeabilidad del ferrocarril en la ciudad y la nueva estación de Lorca-Sutullena, que integra el edificio de viajeros histórico, y que se ubicará junto a la terminal de autobuses.

Esta operación transformará Lorca: promueve la integración de ferrocarril en la ciudad y su permeabilidad, eliminando seis pasos a nivel, generando nuevos espacios y dotándola de conexiones ferroviarias modernas y sostenibles. Asimismo, potenciará este modo de transporte tanto para viajes de larga distancia, como de cercanías, y la intermodalidad, al ubicarse la nueva terminal junto a una estación de autobuses. La inversión inversión será de 408 millones de euros.

El proyecto supone construir los 3,2 km de la LAV a su paso por Lorca, en su mayor parte a través de un túnel (2,9 km), en el espacio que ahora ocupa la línea convencional Murcia Mercancías-Águilas.

En el centro de este tramo se habilitará la nueva estación Lorca-Sutullena, con las vías y andenes soterrados -dos andenes laterales para trenes de alta velocidad y otro central para cercanías- y un edificio de viajeros en superficie, como resultado de la integración del edificio histórico, que la actuación preserva y pone en valor, con una zona de nueva construcción.​​​​​​

Mesures mediambientals

El Ministeri de Foment i Adif  Alta Velocitat promouen el desenvolupament d'un ferrocarril autènticament sostenible i respectuós amb la naturalesa, on es manté al màxim el respecte cap als espais naturals protegits durant el disseny, la construcció i l'explotació de la infraestructura ferroviària.

A més de vetlar pel compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) es valora,  des d'una perspectiva global, el grau d'integració de les obres en el seu entorn i l'eficàcia de les mesures ambientals adoptades durant les obres.

Les obres del tren d'alta velocitat que unirà Múrcia i Almeria hauran de protegir les rambles existents al llarg de tot el recorregut, especialment, la rambla de Librilla, la rambla d'Algesires i el riu Jauto.

D'altra banda, la DIA estableix actuacions concretes per a salvaguardar els valors ecològics dels Llocs d'Interés Comunitari (LIC): serra de l'Alt Almagro, riu Antas, serra de Cabrera-Bédar i rambles del Percal, Tabernas i sud de la serra d'Alhamilla.

Entre altres accions, es realitzarà la restauració ambiental de rambles, barrancs i terrenys afectats per l'erosió dins dels LIC, entre d'altres.

La viabilitat ambiental de la variant de la serra de Cabrera és possible gràcies a la construcció del túnel de Sorbas que discorre sota el LIC Seerra Cabrera-Bédar, amb una longitud de 7,5 km.

Pel que fa a la fauna, la DIA inclou mesures per a protegir la tortuga mora, espècie amenaçada present en tota la variant de la serra Cabrera i en altres punts del traçat.

Per a això, es realitzarà un estudi de detall, en coordinació amb la Junta d'Andalusia, per a determinar la distribució de la tortuga mora, la ubicació de passos específics i proposar mesures protectores, correctores o compensatòries necessàries.

Característiques de la infraestructura
200
km
de longitud
7.538
metres
Longitud dels túnels de Sorbas
1.965
metres
Longitud del viaducte de Candímar
4
Estacions
de viatgers: Múrcia, Lorca, Vera i Almeria