Període 2014-2020
En el període 2014-2020 estan previstes ajudes per valor de 1.478,3 milions d'euros. El Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del PO Pluriregional d'Espanya 2014-2020, Objectiu Temàtic 7: Transport sostenible, aporta 1.286.6 milions d'euros. També estan concedides unes ajudes FEDER per import de 3,4 milions d'euros que són gestionades per l'Institut de Diversificació i Estalvi d'Energia (Vegeu Finançament en I+D+i) I el mecanisme “Connectar Europa” de la Unió Europea (CEF) aporta 188,3 milions d'euros.(Dades a 31 de desembre de 2020)
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT MADRID-SEVILLA
En el període 2014-2020 ha sigut cofinançada:
(Dades a 31 de desembre de 2020)
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT MADRID–BARCELONA–FRONTERA FRANCESA
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT MADRID–VALLADOLID
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT MADRID–CASTELLA LA MANXA –COMUNITAT VALENCIANA–REGIÓ DE MÚRCIA
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT MADRID– GALÍCIA TRAM LUBIÁN-OURENSE
EIX ATLÀNTIC
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT VITÒRIA–BILBAO–SANT SEBASTIÀ
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT MADRID–EXTREMADURA–FRONTERA PORTUGUESA
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT ANTEQUERA-GRANADA
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT ALMERIA-MÚRCIA
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT PALÈNCIA-LLEÓ
LÍNIA D’ALTA VELOCITAT VALLADOLID–BURGOS-VITÒRIA
NOU TÚNEL D’ALTA VELOCITAT CONNEXIÓ ATOCHA-CHAMARTÍN
El muntatge de via i les instal·lacions de l'ampliació del tram Atocha-Torrejón de Velasco que optimitzarà la posada en servei del túnel seran cofinançades en el període 2014-2020 pel mecanisme Connectar Europa de la Unió Europea (CEF) amb una ajuda de 9,9 milions d'euros.
El Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) forma part dels Fons Estructurals i d'Inversió Europeus (Fons EIE) juntament amb el Fons Social Europeu (FSE), el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).
L'objectiu d'aquests fons és promoure la competitivitat i la convergència de tots els territoris i són un instrument essencial per a fer front als reptes principals de desenvolupament d'Espanya i en l'aplicació de l'Estratègia Europa 2020.
L'Estratègia Europa 2020 és l'agenda de creixement i ocupació de la UE en aquesta dècada. Assenyala el creixement intel·ligent, sostenible i integrador com a manera de superar les deficiències estructurals de l'economia europea, millorar-ne la competitivitat i productivitat i sustentar una economia social de mercat sostenible.
El 30 d'octubre de 2014, el Regne d'Espanya va signar l'Acord d'associació amb la Comissió Europea, en el qual s'estableix l'estratègia per a l'ús òptim dels Fons Estructurals i d'Inversió Europeus en tot el país.
La gestió a Espanya dels Fons Estructurals i d'Inversió Europeus (Fons EIE) la du a terme el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública.
Reglaments Europeus: 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell i 480/2014, 821/2014, 1011/2014 i 2015/207 de la Comissió.
Para completar los itinerarios del nivel de la red básica (core) ferroviaria de la RTE-T, tanto para transporte de viajeros como de mercancías y adecuar la red de ferrocarril convencional a los estándares europeos, definidos en el reglamento RTE-T como ancho de vía, electrificación, capacidad de tren, etc., así como para la priorización de los corredores Mediterráneo, Atlántico y la interconexión entre ambos, fomentando la integración modal, se ha definido la siguiente línea de actuación:
Elmecanisme "Connectar Europa" de la Unió Europea (CEF) és un instrument de la Unió Europea per a proporcionar ajuda financera a projectes d'interés comú de les xarxes transeuropees de transport, telecomunicacions i energia.
L'objectiu d'aquestes ajudes és desenvolupar i millorar la xarxa europea de transport, alhora que promou solucions de mobilitat sostenibles i innovadores.
Aquestes ajudes les gestiona l'Agència INEA de la Comissió Europea per mitjà de convocatòries anuals i s'atorguen en competència entre les diferents sol·licituds que hi concorren.
Reglaments Europeus: 1315/2013 i 1316/2013 del Parlament Europeu i del Consell.