Línia Lleó - Astúries
La nova variant de Pajares

La nova variant de Pajares forma part de la Línia Lleó - Astúries, que pertany al corredor Nord - Nord-oest d'Alta Velocitat. Se situa, concretament, en el tram situat entre la Robla (Lleó) i Pola de Lena (Astúries), en l'eix central de l'esmentada línia, entre els trams Lleó - La Robla i Pola de Lena - Oviedo.
Té una longitud total de 49,7 quilòmetres i contempla, a més de la construcció dels dos túnels principals de Pajares (entre Pola de Gordón (Lleó) i Telledo (Astúries)) els trams exteriors cap a La Robla i Pola de Lena.
Els túnels de Pajares, amb una longitud aproximada de 25 quilòmetres, seran els sisens més llargs d'Europa i els setens del món. Un altre túnel destacat que cal construir és el de Pontones, de 6 km de longitud.
Amb la construcció dels túnels s'aconsegueix salvar la muralla natural que històricament ha suposat el massís muntanyós del port de Pajares i, a més, s'assegura la connexió en alta velocitat entre Madrid, Castella i Lleó i Astúries.
La distància entre Astúries i Castella i Lleó s'escurçarà en 33 quilòmetres pel que fa al ferrocarril actual, amb un nou traçat dissenyat amb paràmetres d'alta velocitat, on els trens podran arribar a velocitats superiors als 250 km/h.
El temps de pas per la nova variant serà d'aproximadament 15 minuts.
El projecte inclou els enllaços amb l'actual línia d'ample convencional Lleó-Gijón, en les proximitats de La Robla i l'estació de ferrocarril Pola de Lena.

La variant de Pajares serà apta per a la circulació de trens de viatgers i mercaderies. En la primera fase, a la variant s'instal·larà l'ample ibèric sobre travessa polivalent al túnel de l'oest i un ample mixt (triple fil) al túnel de l'est.
L'explotació inicial en ample ibèric permet no aïllar la variant de Pajares respecte a la resta d'infraestructures ferroviàries actualment en servei.
La instal·lació d'aquest tipus de travessa, apta tant per a l'ample internacional com per a l'ibèric, permetrà el canvi entre un i altre mitjançant una ràpida i senzilla operació d'adaptació, un cop concloguin les obres de connexió de la variant amb la resta de la xarxa d'alta velocitat.
D'aquesta manera, no només els ciutadans, sinó també les empreses asturianes es beneficiaran dels avantatges del nou accés ferroviari a Astúries.
Amb aquesta solució, els trens de mercaderies també podran utilitzar la nova infraestructura i evitar, d'aquesta manera, el sinuós i lent recorregut que realitzen per l'actual traçat de la xarxa convencional. El trànsit ferroviari dels ports asturians de Gijón i Avilés amb destinació a la Meseta Central es veurà potenciat amb aquesta mesura.