Línea Zaragoza-Castejón-Pamplona
Principals beneficis de la línia
Quan entri en servei, els temps de viatge per ferrocarril es veuran reduïts dràsticament per a les tres capitals basques. Destaca, principalment, la reducció del temps de viatge entre Vitòria-Bilbao i Vitòria-Sant Sebastià, al voltant del 60 per cent, i d’un 80 per cent en la relació Bilbao-Sant Sebastià.
S’inclou el tram que permet la integració del ferrocarril a la ciutat de Sant Sebastià. El tram corresponent a Irun, no inclòs en l’estudi informatiu de la “Y” basca i que forma part de la connexió internacional, serà desenvolupat pel Ministeri de Foment. Adif s’encarrega, a més, del muntatge de via, electrificació, senyalització, comunicacions i resta d’instal·lacions en tota la línia. S’ha dissenyat amb els paràmetres tècnics d’una línia d’alta velocitat, en doble via d’ample UIC, amb corbes de radi mínim de 3.100 m i pendents màxims de 15 mil·lèsimes per metre, i per a trànsit mixt, cosa que permetrà la circulació de trens de viatgers i mercaderies. Estarà preparada perquè els trens arribin a una velocitat màxima de 250 km/h.
Per passar per les importants dificultats orogràfiques del terreny s’han de construir una gran quantitat d’estructures singulars. Els viaductes i els túnels suposen un 60% del tram Vitòria-Bilbao i en el cas del ramal guipuscoà (incloent-hi el nus ferroviari Mondragón-Elorrio-Bergara que farà Adif) aquesta xifra se’n va a l’entorn del 80%.
La mitjana d’estructures singulars en tota la línia, sigui túnels o viaductes, és del 70% del traçat. Alguns dels túnels més destacats són:
10 junio 2025
Nota de prensa
22 abril 2025
17 diciembre 2024
18 septiembre 2024
26 agosto 2024
18 julio 2024
27 marzo 2024
04 diciembre 2023
19 julio 2023
28 junio 2023
31 mayo 2023
20 marzo 2023
29 diciembre 2022
05 agosto 2022
11 noviembre 2021
14 octubre 2021
12 agosto 2021