Línea León-Asturias
Travessem muntanyes, per connectar amb el futur
La connexió en alta velocitat amb Astúries, a través de la variant de Pajares, és una de les obres d'enginyeria més complexes a Europa i al món: recorre el 80 % dels seus 50 km a través de 12 túnels que, junt amb els seus 10 viaductes, salven la serralada Cantàbrica i l'important desnivell entre Astúries i la Meseta (500 m). El túnel de Pajares (25 km) és el setè túnel ferroviari més llarg d'Europa, i la seva execució ha suposat un desafiament sense precedents: fins a 5.000 professionals i cinc tuneladores van treballar alhora en la construcció d'aquesta infraestructura, que discorre a una profunditat d'1 km. La doble via electrificada compta amb el sistema de senyalització ferroviària més avançat (ERTMS nivell 2) i està preparada per aconseguir una velocitat màxima de circulació de 275 km/h. El seu traçat retalla en 37 km la longitud del tram actual pel port de Pajares —que data del segle XIX— i presenta una menor altitud i pendent, cosa que facilita els treballs de manteniment hivernal. La variant de Pajares és una de les línies ferroviàries més versàtils d'Espanya, ja que la faran servir trens de viatgers, que rodaran en ample ibèric i, en un futur, en estàndard, i trens de mercaderies. Així mateix, representa un salt sense precedents en les connexions ferroviàries: els viatgers veuran reduït en més d'una hora el temps de viatge amb tren entre Astúries i Madrid. I els trens de mercaderies podran transportar fins a un 15 % més de càrrega i tenir més longitud.
Please enter a valid video URL.
The URL can point to any video file or a Youtube video.
12 junio 2025
Nota de prensa
25 febrero 2021
02 diciembre 2020
15 julio 2020
31 julio 2020
09 diciembre 2020
01 julio 2020
24 diciembre 2020
04 mayo 2021
19 enero 2023
01 octubre 2024
01 abril 2024
23 enero 2023
21 febrero 2023
09 noviembre 2022
04 noviembre 2022
02 septiembre 2022
06 agosto 2022
29 julio 2022
14 marzo 2022
Comparteix-ho a:
Descàrrega