Punts de recàrrega elèctrics
Des de fa anys, Adif ha anat estudiant la manera d’aprofitar l’energia elèctrica de la seva xarxa, i el fruit dels diferents projectes d’R+D+I que s'hi desenvolupen va ser el registre d’una patent sobre el procediment de control de sistema i càrrega de bateries des del sistema elèctric ferroviari (P-NAC 201130502).
La novetat d’aquest sistema és que permet la captació d’energia elèctrica en alta tensió (AT) del sistema elèctric ferroviari i la seva transformació a baixa tensió (BT), sense afectació del trànsit ferroviari, per a la creació de punts de recàrrega elèctrica (PRE) oberts al públic, que faran servir els vehicles elèctrics.
Amb aquesta iniciativa, Adif i Adif AV busquen contribuir a pal·liar un dels grans problemes a què s’enfronta la càrrega de vehicle elèctric —la dificultat de la seva aplicació a la mobilitat interurbana—, basant-se, per fer-ho, en la compra d’energia verda certificada, una xarxa de més de 9.700 quilòmetres de línies electrificades i la xarxa pròpia d’estacions de viatgers. D’aquesta manera, el radi d’acció del vehicle elèctric es pot estendre fora de les àrees metropolitanes i, a més a més, els ciutadans d’altres àrees podran accedir al sistema.
La implantació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics s’emmarca en el Pla de Lluita contra el Canvi Climàtic d’Adif i Adif AV 2018-2030, que preveu el foment de la mobilitat sostenible i l’electromobilitat com a eina per complir els objectius de descarbonització de l’activitat econòmica.
Els promotors que hi estiguin interessats hauran d’instal·lar a l’estació corresponent com a mínim un PRE de càrrega ràpida amb dos connectors, perquè es pugui fer una recàrrega ràpida simultània de dos vehicles elèctrics.
Procediment de punts de recàrrega elèctrics (PRE) públics
Procediment per a sol·licituds d’anàlisi de punts de recàrrega elèctrics públics i Annex amb les estacions d’Adif a les línies electrificades
Plec de condicions particulars i annexos