Línia Almeria - Múrcia
Corredor Mediterrani d'alta velocitat
Corredor Mediterrani d'alta velocitat
Aquesta línia, integrada en el Corredor Mediterrani d'alta velocitat, connectarà la ciutat d'Almeria amb aquest corredor, així com amb la línia d'alta velocitat Madrid - Castella-la Manxa - Comunitat Valenciana - Regió de Múrcia.
D'aquesta manera, s'afavoriran les relacions ferroviàries d'Almeria amb Múrcia, el Llevant, Catalunya, Castella-la Manxa i el centre peninsular, integrant la ciutat en el conjunt de les xarxes ferroviàries europees i reduint-ne els temps de viatge, a més de millorar els serveis de rodalies del trajecte Múrcia - Águilas.
Aquesta línia està inclosa en la Xarxa Ferroviària d'Interès General.
Finançament europeu
Informació sobre les ajudes i el finançament rebut per Adif procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):
"Una manera de fer Europa"
Descripció de la línia
Per tal d'aprofitar la inversió ja executada de 792 M €, que ha permès la finalització de set trams encara que sense continuïtat, però també per optimitzar les inversions previstes, es preveu una plataforma en via doble fins a Pulpí, en via única entre Pulpí i Vera (25,7 km); novament, una via doble entre Vera i Los Arejos (27,7 km). Al trajecte els Arejos - Níjar s'ha d'executar el tram inicial a plataforma per a doble via, per tenir 40 km de via doble en prolongació del tram Vera - Los Arejos, necessària per a l'avançament dinàmic de trens i via única fins a Almeria (44,8 km). Això permetrà optimitzar d'aquesta manera la inversió i garantir la capacitat per satisfer els estudis de demanda futura.
La perforació s'ha realitzat mitjançant una tuneladora i mètodes convencionals. La tuneladora "Alcazaba" va finalitzar la perforació del primer tub el 15 de març de 2011 i, després de ser desmuntada i muntada de nou, va realitzar també la perforació del segon tub. En total, va acabar de perforar el 18 de gener de 2012, després de sis mesos d'obres, amb un rendiment mitjà superior als 1.000 metres al mes.
Estacions de la línia
Memòries mediambientals
A més de vetllar pel compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA), es valora, des d'una perspectiva global, el grau d'integració de les obres en el seu entorn i l'eficàcia de les mesures ambientals que s'hi han adoptat durant la seva execució.
Les obres del tren d'alta velocitat que unirà Múrcia i Almeria hauran de protegir les rambles existents al llarg de tot el recorregut, especialment la rambla de Librilla, la rambla d'Algesires i el riu Jauto.
D'altra banda, la DIA estableix actuacions concretes per protegir els valors ecològics dels Llocs d'Interès Comunitari (LIC) "serra del Alto Almagro", "riu Antas", "serra de Cabrera-Bédar" i "rambles del Percal, Tabernas i el sud de la serra d'Alhamilla”
Entre d'altres accions, es realitzarà la restauració ambiental de rambles, barrancs i terrenys afectats per l'erosió dins dels LIC.
La viabilitat ambiental de la variant de la serra de Cabrera és possible gràcies a la construcció del túnel de Sorbas, que discorre sota el LIC de la serra de Cabrera-Bédar, amb una longitud de 7,5 km.
Pel que fa a la fauna, la DIA inclou mesures per protegir la tortuga mora, una espècie amenaçada amb presència a tota la variant de la serra de Cabrera i en altres punts del traçat.
Amb aquesta finalitat es realitzarà un estudi detallat, en coordinació amb la Junta d'Andalusia, per determinar la distribució de la tortuga mora, la ubicació de passos específics i proposar-ne les mesures protectores, correctores o compensatòries necessàries.