FEDER Programació
Actuacions
En el període 2021-2027 hi ha previstes ajudes del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través delPO Pluriregional d'Espanya 2021-2027 per valor de 566,71 milions d'euros, dins de l'Objectiu Polític, Prioritat i Objectiu Específic següent:
Prioritat P3.A Mobilitat:
- OE3.1. El desenvolupament d'una RTE-T resistent al canvi climàtic, intel·ligent, segura, sostenible i intermodal.
Sota aquest Objectiu Específic, Adif AV ha definit les actuacions següents:
- Actuacions consistents en la construcció de noves infraestructures ferroviàries, així com actuacions de reconstrucció i modernització de línies existents en els corredors ferroviaris RTE-T (Corredor Mediterrani i Corredor Atlàntic) en regions menys desenvolupades i regions en transició. Es tracta principalment d'actuacions ferroviàries per a transport de mercaderies, ja que totes les actuacions proposades, a excepció de l'establiment de fases del gran projecte LAV Madrid-Sevilla programat al Programa Operatiu FEDER Pluriregional d'Espanya 14-20, es realitzen en línies de trànsit mixt.
- Fases d'actuacions 14-20: s'ha previst el finançament pel Programa FEDER Pluriregional 21-27 de l'establiment de fases de projectes inclosos en el POPE en el període de programació 14-20, tant de trànsit mixt com de trànsit exclusiu de viatgers.
- Noves actuacions 21-27: es programen actuacions en tots dos corredors ferroviaris de la xarxa bàsica RTE-T, Corredor Mediterrani i Corredor Atlàntic. Les tipologies d'actuació seran les següents: obres de plataforma, infraestructura i via, superestructura, electrificació, instal·lacions de comunicació, senyalització i seguretat i actuacions d'adaptació a ample de via UIC, així com actuacions en estacions o actuacions a conseqüència d'una integració urbana del ferrocarril, excloent-ne aquelles que tinguin funcionalitats no relacionades amb la prestació del servei ferroviari. Les actuacions d'ERTMS i d'adaptació de l'ample de via incloses en el programa contribueixen al compliment per part d'Espanya del Pla de desplegament d'ERTMS i a garantir la interoperabilitat a la xarxa ferroviària espanyola respectivament, d'acord amb el criteri 5 de la Condició Afavoridora 3.1.
Els tipus d'acció referents al desenvolupament d'infraestructura ferroviària de corredors de la xarxa bàsica de l'RTE-T s'han avaluat com a compatibles amb el principi DNSH per haver estat avaluats com a compatibles conformement a les orientacions tècniques per a l'aplicació del DNSH (desenvolupades en el marc de l'MRR).
El Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) podrà cofinançar les despeses de les actuacions previstes dins d'aquests Objectius Específics establerts al Reglament (UE) 2021/1058, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, que es facin dins del període d'elegibilitat, entre l' de gener de 2021 i el 31 de desembre de 2029, d'acord amb la regla n+2.
Dades a 31 de desembre de 2023