Línia Madrid - Sevilla

Estacions de la línia

L'arribada de l'alta velocitat a Espanya va suposar un gran canvi també a les estacions de ferrocarril. Algunes estacions històriques van ser sotmeses a profundes remodelacions, com ara l'emblemàtica Puerta de Atocha de Madrid, mentre que en altres llocs es va apostar per la construcció de terminals noves i funcionals, com ara les estacions de Ciudad Real, Puertollano, Còrdova i Sevilla Santa Justa.

Madrid - Puerta de Atocha

 

Puerta de Atocha és una de les estacions espanyoles més emblemàtiques, constitueix un dels millors exemples de l'arquitectura ferroviària vuitcentista i conjuga com pocs espais la tradició i modernitat, l'ornamentació i la funcionalitat. Puerta de Atocha rep anualment milions de viatgers i usuaris, a més de milers de visitants atrets per la seva oferta comercial i de restauració i, sobretot, pel seu incomparable jardí tropical, de més de 4.000 m² sota la marquesina metàl·lica, que allotgen més de 10.000 espècies vegetals.

L'edifici històric va ser construït entre el 1888 i el 1892 per Alberto de Palacio, deixeble d'Eiffel, que va projectar una majestuosa marquesina en ferro i vidre de més de 150 metres de llarg per 49 d'ample, amb una alçada de 27 metres. L'estació d'Atocha va experimentar una profunda transformació entre el 1985 i el 1992 de la mà de Rafael Moneo per donar la benvinguda a la LAV Madrid - Sevilla. D'aquesta època és també la vasta i lluminosa sala hipòstila creada per acollir els primers trens AVE.

Moneo també ha estat l'arquitecte encarregat de l'última i espectacular ampliació amb motiu de la posada en servei de la LAV Madrid - València el 2010. Després d'aquestes reformes, Puerta de Atocha compta amb 15 vies d'alta velocitat, vuit andanes i una nova terminal per a arribades.

Ciudad Real

 

L'estació de Ciudad Real es va inaugurar el 1992, amb la posada en servei de la LAV Madrid - Sevilla, en substitució de la terminal històrica de MZA construïda el 1880. Amb les seves tres andanes i set vies comercials (quatre en ample UIC i tres en ample ibèric), presta serveis d'alta velocitat i de xarxa convencional.

La nova estació, que s'erigeix a l'est de la ciutat, és una moderna estructura de tres altures formada per un cos triangular i dos annexos laterals. Destaca el seu gran vestíbul, cobert per una lluerna de forma piramidal, en què es localitzen els serveis per als usuaris i diversos locals comercials i de restauració.

Puertollano

 

L'estació de Puertollano, també de nova construcció, compta amb serveis d'alta velocitat, així com de mitjana i llarga distància, de manera que disposa de dues andanes i set vies comercials (quatre d'ample internacional i tres d'ample ibèric). L'edifici, inaugurat el 1992, està format per un pavelló central basat en dos grans pilars realitzats amb maó vist i diversos annexos laterals.

Còrdova

 

L'estació de Còrdova Central s'alça a la plaça de las Tres Culturas. Inaugurada el 1994, és una estació moderna que ha adaptat els seus espais i serveis a la demanda dels usuaris.

El modern edifici, construït en formigó i vidre, compta amb una gran sala hipòstila amb cinc andanes i vuit vies (quatre d'alta velocitat i quatre de xarxa convencional). A més dels serveis habituals per a viatgers (informació, venda de bitllets i atenció a client), l'estació ofereix una àmplia i variada oferta comercial sota la marca tiendas de la estación.

Sevilla Santa Justa

 

Les estacions de tren a Sevilla estan lligades a les grans exposicions internacionals. Així, l'estació de Sevilla Santa Justa va prendre el relleu, amb motiu de l'arribada de l'alta velocitat i coincidint amb l'Exposició Universal de Sevilla el 1992, a l'antiga Estació de Ferrocarrils de la plaça de Armas, "Estación de Córdoba", un edifici d'estil neomudèjar que va ser construït el 1889 per allotjar el Pavelló de Sevilla durant l'Exposició Iberoamericana de 1929.

L'estació de Sevilla Santa Justa és obra d'Antonio Cruz Villalón i Antonio Ortiz García. Els seus 12.000 m² de superfície s'alcen al costat del principal viari d'accés a la ciutat des del nord.

Santa Justa destaca per les seves dimensions i la seva gran funcionalitat, fet que permet que les operacions i transbords del trànsit rodat es desenvolupin amb gran rapidesa i comoditat. A l'interior, tres espais ben definits reben els viatgers: un vestíbul d'alts sostres i lluminositat envoltant de 3.000 m² perpendicular al feix de vies, en el qual trobem taquilles, cafeteries i botigues; unes rampes de baixada a les andanes; i, finalment, la gran volta que els cobreix, subdividida en tres característics arcs metàl·lics projectats en espiral cap a la llum. La zona d'enllaç del vestíbul principal amb les andanes està comunicada per ascensors i rampes mecàniques. També compta amb un aparcament per a 800 vehicles.

Compta amb un feix de 13 vies (sis d'ample internacional (UIC) i set d'ample ibèric), a més de set andanes. Tots estan recoberts per voltes semicirculars metàl·liques d'original disseny. Sevilla Santa Justa també compta amb una àmplia oferta comercial i d'oci sota la marca tiendas de la estación.