Trenbide-sektorearen liberalizazioa
Operadore berriak merkatuan
Operadore berriak merkatuan
Gure bideen paisaiari erreparatzen badiogu, hainbat operadoreren merkantzia-trenak ikus daitezke aspalditik. Ekitaldi honetatik aurrera, bidaiarien esparruan ere erabil daitezke, eta horrek eskaintza handiagoa eskaintzen die erabiltzaileei.
Bidaiariak
2019ko apirilean, Merkatuen eta Konpentsazioaren Batzorde Nazionalari (CNMC) eta trenbide-operadoreei 2019 Sareari buruzko Adierazpenaren Aldaketaren zirriborroa bidali zitzaien, RFIG delakoaren bidaiarien merkataritza-zerbitzuen liberalizazioa arautuko duten alderdiak jasotzen zituena.
Sareari buruzko Adierazpenean bi erakundeen ahalmena esleitzeko sistemaren ezaugarriak zehaztu ziren, interesa duten tren-enpresek 2020ko abenduaren 14tik aurrera nazio mailako bidaiari-zerbitzuak eman ahal izateko, Europako araudiak ezartzen duen moduan.
Sarbidea, ahal dela, esparru-akordioen bidez egiten da, modu ordenatuan eta mailakatuan. Irudi horrek hamar urteko sarerako sarbidea bermatuko du, eta segurtasun juridiko handiagoa emango die trenbide-enpresei, merkataritza-eragiketaren hasierarekin lotutako inbertsio garrantzitsuak egin ahal izan ditzaten.
Halaber, Adif-ek eta Adif Abiadura Handia enpresak gaitasuna esleitzeko irizpide objektibo batzuk ezarri dituzte, eskura dauden azpiegiturak ahalik eta gehien erabiltzen laguntzeko, modu objektiboan, gardenean eta diskriminaziorik egin gabe.
Esparru-akordioek hiru aukera edo pakete (A, B eta C) aurkeztu dituzte, eguneko ildo edo zirkulazioen arabera, eta hamar urteko iraupena izango dute. Hala, erraztu egiten da gutxienez hiru tren-enpresak ahalik eta hobekien lan egitea, eta, hala, Europar Batasuneko laugarren trenbide-paketeak bultzatzen duen liberalizazio-prozesua ezartzea.
- Madrid-Barcelona-Frantziako muga eta Valencia-Barcelona
- Madrid-Levante (Valencia eta Alicante)
- Madrid-Toledo-Sevilla-Málaga
Eskaintza hori lortzeko, Adif eta Adif-AHk gaur egungoa baino trenbideak ustiatzeko sistema eraginkorrago bat prestatzen ari dira. Sistema horrek hobekuntza ekarriko du azpiegituraren administratzailearen beraren funtzionamenduan, bai eta trenbide-enpresetan ere, eta, hala, eskaintzen zaizkion trenbide-zerbitzuen eskaintza handiagoa eta lehiakorragoa lortuko da.
Prozedura
2020ko maiatzaren 11n, operadore desberdinekin sinatu ziren esparru-akordioak, CNMCren nahitaezko txostenaren ondoren, eta hark prozesuaren garbiketa eta objektibotasuna zaindu ditu beti.