Eix Atlàntic

Galícia de nord a sud

Títol

L'Eix Atlàntic discorre de nord a sud pel litoral atlàntic gallec entre el Ferrol i la frontera portuguesa al llarg de 241 quilòmetres, i comunica cinc de les set majors ciutats gallegues. Aquesta infraestructura està comunicada amb la nova connexió Madrid–Galícia a l'altura de Santiago de Compostel·la.

Tot el traçat de l'Eix Atlàntic entre Vigo i la Corunya, de 155,6 km de longitud total, està ja en servei comercial, la qual cosa reverteix en importants estalvis en els temps de viatge en totes les relacions, alhora que augmenta el confort en establir-se unes condicions òptimes de rodadura i traçat.

La distància entre Vigo i la Corunya s'ha retallat en 21,8 km. En desembre de 2009 va entrar en servei el trajecte per a trens de tracció dièsel entre Santiago i la Corunya (61,7 km).Posteriorment, aquest tram es va electrificar i va quedar connectat i integrat, en desembre de 2011, amb la nova relació Ourense – Santiago – la Corunya.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajudes i finançament rebuts per Adif procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):

Una manera de fer Europa
​​​​​​​

Estacions

Estació de Vigo Urzáiz
El nou accés ferroviari nord a Vigo evita el pas en superfície per la zona urbana i té la seua eixida en la nova estació de Vigo Urzáiz, situada en el mateix lloc que l'anterior, però a una cota 15 metres més baixa. 
L'estació, que té una superfície de 1.330 m2, alberga els serveis necessaris per al viatger, cafeteria i locals comercials, i l'accés a la passarel·la d'embarcament i andanes definitives.

En tot l'Eix es combinen estacions reformades amb altres de nova construcció:

  • la Corunya - Reformada
  • Uxes -Reformada
  • Cerceda-Meirama-Nova construcció
  • Ordes-Nova construcció
  • Santiago de Compostel·la-Reformada
  • Padrón-Barbanza-Nova construcció
  • Villagarcía de Arousa-Reformada
  • Pontevedra-Reformada
  • Arcade Apeadero-Reformada
  • Redondela Alta Velocitat - Nova construcció
  • Vigo-Urzáiz-Nova construcció

Infraestructura

Servei de qualitat

El traçat antic de la línia convencional, en via única sense electrificar, no permetia velocitats elevades. El projecte ha consistit a realitzar una millora integral de la línia prèviament existent i implantar una doble via electrificada.

Com a singularitat, en primer lloc es va construir la plataforma sense electrificar i en ample ibèric (1.668 mm), amb travesses polivalents. Aquest tipus d'ample permet, per exemple, l'accés dels trens de mercaderies als ports gallecs.

Els diferents trams s'han posat en servei a mesura que han anat finalitzant les obres i han sigut recorreguts per trens dièsel a 160 km/h. Amb posterioritat, es va produir l'electrificació, i va passar en eixe moment la velocitat màxima possible de 160 km/h a 250 km/h.

L'última fase prevista serà l'adaptació de tot l'Eix a l'ample UIC (1.435 mm).

Títol

L'Eix Atlàntic es construeix en un entorn de gran dificultat orogràfica i zones densament poblades. 

Així, el tram la Corunya-Vigo compta amb 37 túnels, que sumen una longitud global de 59,2 km, un 38 % del recorregut total.En el tram Vigo-Santiago se situen altres 24 túnels, amb una longitud global de 39,7 km (el 33 % del total).

Així mateix, la línia té 32 viaductes que sumen una longitud de 14,9 km (un 9,5 % de la longitud total). El tram Vigo-Santiago compta amb 24 viaductes, amb 12,2 km de longitud (un 13 % del total).  El més llarg és el del Sar (2.411 m), però segurament el més emblemàtic és el de l'Ulla (1.620 m), que ostenta un rècord mundial de llum (amplària entre pilars) per a ponts ferroviaris metàl·lics, amb els seus 240 m, i supera els 208 m del pont de Nautenbach (Alemanya).

Aquest viaducte, de 1.621,5 metres salva el riu Ulla prop de la desembocadura. Té 11 pilars que sustenten l'estructura metàl·lica, situada a 60 metres d'altura sobre el llit fluvial. La complexitat de l'estructura metàl·lica del tauler, amb més de 20.000 tones d'acer i peces de fins a 17,5 m de cant, han requerit el desenvolupament d'un sistema de control d'execució pioner fins hui a Espanya. Aquest viaducte ha sigut guardonat amb el premi San Telmo 2015 i com a finalista del premi Outstanding Structure Award 2016, atorgat per l'Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE).

Característiques de la infraestructura
241
Km
de longitud
32
Viaductes
Longitud total de 14,9 km
37
Túnels
Longitud total de 59,2 km
11
Estacions
Les principals són: La Corunya, Santiago de Compostel·la, Villagarcía de Arosa, Pontevedra i Vigo-Urzáiz