Línia Valladolid - Venda de Baños - Palència - Lleó
Contribuir vertebració socioeconòmica de la Comunitat Autònoma de Castella i Lleó
Contribuir vertebració socioeconòmica de la Comunitat Autònoma de Castella i Lleó
La posada en servei comercial d'aquesta línia representa la inclusió de les capitals de Palència i Lleó en el mapa de l'alta velocitat espanyola. A més, afavorirà les connexions cap a Astúries (per Lleó), Cantàbria (per Palència) i Burgos i País Basc (per Venda de Baños).
Així mateix contribueix a la vertebració socioeconòmica de la Comunitat Autònoma de Castella i Lleó, i redueix el temps de viatge entre Madrid i la capital lleonesa.
Finançament europeu
Informació sobre les ajudes i el finançament rebuts per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):
“Una manera de fer Europa”

Evolución
Está proyectada para soportar tráficos de viajeros y mercancías.
No tiene un trazado tan condicionado por la abrupta orografía del terreno como el resto de las líneas del Corredor Norte-Noroeste.
Descripció de la línia
Infraestructures singulars
- Un túnel (Peña Rayada, 1.998 m) i un fals túnel (Villamuriel de Cerrato, 350 m).
- 48 viaductes / pèrgoles, per a salvar altres infraestructures a diferent nivell. Destaquen per la seua longitud els viaductes del riu Pisuerga (1.331 m) i riu Esla (660 m), o la pèrgola de Torneros (Lleó), amb 606 m de longitud.
- Una base de manteniment de la línia en Villada (Palència).
- Una altra infraestructura destacada és el triangle de Venda de Baños, que permetrà totes les connexions directes possibles entre Valladolid, Palència, Lleó i Burgos.
La línia compta amb tres canviadors d'ample al llarg del seu recorregut:un en Villamuriel (al sud de Palència), per a permetre la continuïtat de les circulacions cap a Cantàbria en ample ibèric, i dos prop de l'estació de Lleó, per a garantir la continuïtat de les circulacions cap a Astúries i Galícia en ample ibèric.
Principals estructures
- Viaducte sobre el riu Pisuerga (1.331 m), en el tram nus Nord de Valladolid – Cabezón de Pisuerga
- Túnel de Peña Rayada (1.998 m), en el tram Cabezón de Pisuerga-San Martín de Valvení (Valladolid).
- Triangle de Venda de Baños, que permetrà totes les circulacions directes possibles entre Valladolid, Palència i Burgos.
- Viaducte sobre el riu Esla (660 m), en el tram Palanquinos – Onzonilla (Lleó).
- Pèrgola sobre les vies de les futures instal·lacions de material motor i remolcat, i la doble via de la línia actual Palència-A Coruña (606 m) en el tram Palanquinos-Onzonilla (Lleó).
- Base de manteniment de la línia en Villada (Palència).
Estacions de la línia
L'adaptació ha consistit en la renovació integral de les andanes, que han sigut ampliades, recrescudes, repavimentades i dotades de marquesines. A més s'ha millorat l'accessibilitat, i s'ha resolt l'accés a l'andana central mitjançant la instal·lació d'ascensors annexos al pas subterrani existent, que també ha sigut remodelat.
La nova configuració de l'estació de Palència inclou dues vies d'alta velocitat en ample estàndard o UIC, les més pròximes a l'edifici de viatgers, i dues vies en ample convencional.
Adaptació a alta velocitat de la doble via de xarxa convencional entre Onzonilla i l'estació de Lleó, incloent-hi renovació de plataforma, superestructura, electrificació i instal·lacions de seguretat, i la construcció de dos canviadors d'ample. A més, s'han construït dues noves vies d'apartat en l'estació lleonesa, que queda configurada amb dues vies d'ample estàndard (alta velocitat) i dues vies d'ample ibèric.
El de major longitud té 1.331 m.
Fals túnel Villamuriel de Cerrato (350 m)
Valladolid-Campo Grande, Palència i Lleó