Línia Lleó-Astúries
Travessem muntanyes, per a connectar amb el futur
Travessem muntanyes, per a connectar amb el futur
La connexió en alta velocitat amb Astúries, a través de la variant de Pajares, és una de les obres d'enginyeria més complexes a Europa i al món: recorre el 80 % dels seus 50 km a través de 12 túnels que, junt amb els seus 10 viaductes, salven la serralada Cantàbrica i l'important desnivell entre Astúries i la Meseta (500 m).
El túnel de Pajares (25 km) és el seté túnel ferroviari més llarg d'Europa i l'execució ha suposat un repte sense precedents: fins a 5.000 professionals i cinc tuneladores van treballar al mateix temps en la construcció d'aquesta infraestructura, que discorre a una profunditat d'1 km.
La doble via electrificada compta amb el sistema de senyalització ferroviària més avançat (ERTMS nivell 2) i està preparada per a aconseguir una velocitat màxima de circulació de 275 km/h.
El seu traçat retalla en 37 km la longitud del tram actual pel port de Pajares —que data del segle XIX— i presenta una menor altitud i pendent, cosa que facilita els treballs de manteniment hivernal.
La variant de Pajares és una de les línies ferroviàries més versàtils d'Espanya, ja que serà utilitzada per trens de viatgers, rodant en ample ibèric i, en un futur, en estàndard, i trens de mercaderies. Així mateix, representa un salt sense precedents en les connexions ferroviàries: els viatgers veuran reduït en més d'una hora el temps de viatge amb tren entre Astúries i Madrid. I els trens de mercaderies podran transportar fins a un 15 % més de càrrega i tindre més longitud.
Finançament europeu
“Una manera de fer Europa”
La variant de Pajares en xifres
Durant el disseny, la planificació i la construcció es van implementar mesures de protecció ambiental en un entorn natural únic, entre les quals hi ha: restauracions mediambientals i d'embocadures dels túnels; la gestió de residus; l'ús de 3 km de cintes transportadores per al trasllat del material d'excavació, que redueixen notablement el trànsit pesant de camions; la protecció del riu Huerna, i convenis per a protecció de l'os bru.
La connexió d'Astúries dona un nou impuls al desenvolupament de la xarxa ferroviària d'alta velocitat a Espanya, que supera els 4.000 km i es consolida com la major d'Europa i la segona major del món

La variant de Pajares en xifres
- Viaducto Buen Suceso II. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Túnel León Asturias. Variante de Pajares.
- Túneles de Pajares. Lado Este, en Pola de Gordón. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Túneles de Pajares. Lado Este en La Pola de Gordón. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Túnel Variante de Pajares. LAV León Asturias.
- Vista aérea de tramo en la variante de Pajares. LAV León Asturias.
- Puesto de Adelantamiento y Estacionamiento de Trenes (PAET) en La Robla. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Puesto de Adelantamiento y Estacionamiento de Trenes (PAET) en La Robla. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Interiorde uno de los túneles de Pajares. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Boca de túnel desde el interior durante las pruebas de la BT, tren auscultador. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Interior de túnel. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Interior de túnel en el que se observa doble carril para el ancho mixto. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- La BT, realizando asucultación geométrica del túnel. LAV León Asturias. Variante de Pajares.
- Mayo de 2022. Durante las pruebas con tren auscultador BT en la Variante de Pajares. Foto: A.G. Calzado.
- Noviembre de 2022. Primer tren comercial en pruebas que recorre la Variante de Pajares. Boca Norte. Foto: A. G. Calzado.
- Noviembre de 2022. Primer tren comercial en pruebas que recorre la Variante de Pajares. Boca Sur. Foto: A. G. Calzado.
- Abril de 2022. Variante de Pajares. Puesto de Adelantamiento y Estacionamiento de Trenes de Campomanes
- Mayo de 2022. Durante las pruebas con tren auscultador BT en la Variante de Pajares. Foto: A.G. Calzado.
- Abril de 2022. Variante de Pajares. Boca túnel.
- Abril de 2022. Variante de Pajares. Viaductos de transición entre túneles.
- Abril de 2022. Variante de Pajares. Viaductos de transición entre túneles.
- Octubre de 2022. Variante de Pajares. El sistema de ventilación de chorro está integrado por hasta 214 ventiladores
- Variante de Pajares. Vista aérea.
- Variante de Pajares. Vista aérea.
- Variante de Pajares. Vista aérea.
- Variante de Pajares. Vista aérea.
- Variante de Pajares. Aparatos de electrificación.
- Agosto de 2022. Variante de Pajares. Montaje de pórtico en La Gretosa.
- Julio de 2022. Variante de Pajares. Montaje de pórticos en PAET, Puesto de adelantamiento y estacionamiento de trenes, de La Robla.
- Septiembre de 2022. Variante de Pajares. Detalle de sujeción de catenaria.
- VIADUCTE D'ARCHIDONA El tren laboratori, que habitualment es denomina la BT, circula en aquesta imatge travessant aquest viaducte.
- Andenes soterrados de la estación de León
- 2021-09-19 Variante de Pajares Campomanes
- 2021-09-19 Cambiador de ejes Pajares Campomanes
- 2021-09-19 Variante de Pajares Campomanes



































































