Liberalització del sector ferroviari
Nous operadors en el mercat
Si ens fixem en el paisatge de les nostres vies, es poden veure trens de mercaderies de diferents operadors des de fa anys.Des d'aquest exercici ja es poden utilitzar també en l'àmbit de viatgers, la qual cosa posa a la disposició dels usuaris més oferta.
L'objectiu és estimular i optimitzar l'ús de la Xarxa Ferroviària d'Interés General (RFIG) i assegurar la qualitat i puntualitat del servei; a més, facilitant l'accés de nous operadors a la infraestructura ferroviària, s'ofereix als usuaris la possibilitat de triar entre operadors i preus distints.Tot això ha d'induir un augment de l'oferta en virtut d'aquesta competència, no solament entre operadors, sinó també entre diferents maneres de transport, tant de béns, com de viatgers.
Viatgers
El pas més recent ha sigut el de la liberalització en l'operació de trens de viatgers.
En abril de 2019 es va remetre per a les al·legacions a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i als operadors ferroviaris l'esborrany de modificació de Declaració sobre la Xarxa 2019, que contenia els aspectes que regiran la liberalització dels serveis comercials de viatgers en la RFIG.
En la Declaració sobre la Xarxa es van detallar les característiques del sistema d'adjudicació de capacitat d'ambdues entitats, amb l'objectiu que les empreses ferroviàries interessades pogueren prestar serveis de viatgers d'àmbit nacional a partir del 14 de desembre de 2020, tal com estableix la normativa europea.
Així mateix, Adif i Adif Alta Velocitat han establit uns criteris objectius d'adjudicació de la capacitat, basats a propiciar més l'ús de les infraestructures disponibles, de manera objectiva, transparent i no discriminatòria.
Els acords marc han presentat tres opcions o paquets (A, B i C), en funció del nombre de solcs o circulacions per dia, i tindran una durada de deu anys.D'aquesta forma es facilita que, com a mínim, hi puguen operar de manera òptima almenys tres empreses ferroviàries i, així, implementar el procés de liberalització que impulsa el quart paquet ferroviari de la Unió Europea.
- Madrid-Barcelona-Frontera Francesa i València-Barcelona
- Madrid-Llevant (València i Alacant)
- Madrid-Toledo-Sevilla-Màlaga
Per a aconseguir aquesta oferta, Adif i Adif AV han preparat un sistema d'explotació ferroviària més eficaç i eficient que l'actual, que produirà una millora tant en el funcionament del mateix administrador de la infraestructura, com de les empreses ferroviàries, de manera que s'aconsegueix així més oferta de serveis a la societat, i més competitiva.
Procediment
L'11 de maig de 2020 es van signar els acords marc amb les diferents operadores, després del preceptiu informe de la CNMC, qui ha vetlat en tot moment per la neteja i objectivitat del procés.