Línia Còrdova - Màlaga
L'arribada de l'alta velocitat a la Costa del Sol
L'arribada de l'alta velocitat a la Costa del Sol
La construcció de la Línia d'Alta Velocitat Còrdova- Màlaga va suposar connectar, per primera vegada amb alta velocitat, el Mediterrani i l'interior peninsular.
S'inscriu en el corredor d'Andalusia, que connectarà a través de la línia Madrid-Còrdova-Sevilla, amb Màlaga, Jaén, Granada, Cadis i Huelva.Aquesta línia compta amb una longitud total de 155 quilòmetres (des de l'enllaç amb la línia d'Alta Velocitat Sevilla-Madrid en el terme municipal cordovés d'Almodóvar del Rio, fins a Màlaga capital) i la seua construcció es va dividir en un total de 22 trams, amb un pressupost total de 2.100 milions d'euros.
Finançament europeu
Aquesta línia ha comptat amb ajudes i finançament rebuts per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):
“Una manera de fer Europa”

Situació actual
Situació actual
Història
La línia es va projectar en 1999, com a part del NAFA (Nou Accés Ferroviari a Andalusia) i es va posar en servei en dues fases. Els primers 100 quilòmetres, entre Còrdova i Antequera-Santa Ana, van entrar en servei el 16 de desembre de 2006. En aquell moment es van inaugurar dues estacions de dissenys avantguardistes: Puente Genil-Herrera i Antequera-Santa Ana.El 23 de desembre de 2007 es va completar la línia fins a la nova estació de Màlaga Vialia María Zambrano, impressionant complex ferroviari i d'oci situat en el centre urbà, en el mateix lloc on estava l'antiga estació.
La línia té una longitud total de 155 quilòmetres de doble via, amb trànsit exclusiu de viatgers i està dissenyada per a una velocitat màxima de 350 quilòmetres per hora.A Almodóvar del Rio (Còrdova) està la bifurcació de la línia Madrid-Sevilla que condueix fins a Màlaga. El traçat acurta en 25 quilòmetres la distància anterior per ferrocarril entre ambdues capitals andaluses.
En temps de viatge, el servei més ràpid entre Madrid i Màlaga s'efectua en 2 hores i 20 minuts.Els beneficis que han suposat aquesta línia també s'han estés als serveis ferroviaris d'Algesires i Granada.
A la fi de maig de 2013 es va aconseguir la xifra dels deu milions de viatgers que han utilitzat aquesta infraestructura. En aquesta mateixa data, el 86 % de les persones que es desplacen entre Madrid i Màlaga ho fan per tren d'alta velocitat, mentre que el 14 % ho fa via aèria. En 2007, el repartiment modal era del 72 % a favor de l'avió, pel 28 % del ferrocarril.
Infraestructures disponibles
En Antequera se situen el Centre de Regulació i Control, la base de manteniment i els dos canviadors d'ample de via que permeten la transició del servei ferroviari entre la línia d'alta velocitat i les diferents línies d'ample convencional.
El de major longitud té més de 7 km