Línia Madrid - Galícia

El camí Galícia, cada vegada més a prop

Títol

La línia d'alta velocitat Madrid – Galícia, enquadrada en el corredor nord/ord-oest, situarà a Galícia en el mapa de l'alta velocitat espanyola.

Els traçats ferroviaris gallecs sempre han estat condicionats per un accidentat relleu que ha dificultat les comunicacions ferroviàries amb el centre peninsular. De fet, la primera línia directa entre Madrid i Galícia, per Zamora i Ourense, no es va aconseguir fins a 1958.

Dos nous moments històrics es produiran en el ferrocarril gallec. El primer correspon a la fi de 2011, després de l'entrada en servei del tram entre Ourense, Santiago i la Corunya, que està en obres des de juny de 2005. El segon tindrà lloc quan es faça efectiva la connexió amb l'altiplà.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajudes i finançament rebuts per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE).

Una manera de fer Europa
 

Situació actual

El 10 de desembre de 2011, després de finalitzar tots els treballs d'infraestructures entre Ourense i Santiago i una vegada conclosos els treballs d'electrificació i millora integral de la línia entre Santiago i la Corunya, va entrar en servei la línia Ourense-Santiago-la Corunya, de 150 quilòmetres de longitud. En la seua construcció es van invertir més de 3.300 milions d'euros.
 
El 26 d'octubre de 2020 es va posar en servei el tram Zamora-Pedralba de la Pradería.Aquesta infraestructura, de 110 km, permet reduir de manera significativa els temps de viatge entre Madrid i Galícia, i contribueix a la vertebració social i econòmica dels territoris que travessa. El tram conclou en el canviador d'ample de Pedralba, que possibilita la continuïtat de les connexions ferroviàries Madrid-Galícia per via convencional fins que pròximament es pose en servei el nou segment Pedralba-Ourense.

Avantatges

Títol

La nova relació ferroviària possibilita una millora significativa en velocitat, fiabilitat, confort i temps de viatge.

La nova línia Madrid - Galícia es construeix en plataforma per a via doble electrificada, amb paràmetres d'alta velocitat, i està dissenyada per a velocitats màximes de 350 km/h. L'arribada de l'alta velocitat suposa, a més, per a les estacions del seu recorregut, obres d'adaptació i modernització d'instal·lacions, així com una millora de l'urbanisme de les ciutats.

Les millores de temps seran progressives, fins a aconseguir un temps de viatge entre Santiago i Madrid al voltant de les 3 hores.

És una clara aposta pel ferrocarril com a mitjà de transport que afavoreix la cohesió social i la dinamització econòmica.

Descripció del traçat

Títol

El nou accés a Galícia arranca en la bifurcació de la Línia Madrid-Valladolid a Olmedo i finalitza a Santiago de Compostel·la, on enllaça amb l'eix atlàntic gallec.

És un traçat de 434,86 km de longitud on s'implantarà senyalització ERTMS i ASFA.La línia està dissenyada per a permetre una velocitat màxima de 350 km/h.

Previous Next
LAV Madrid-Galícia en xifres
420
Km
de longitud
38
Viaductes
Longitud total de 20,4 km
31
Túnels
Longitud total de 29,3 km.
El de major longitud té 8.574 metres
8
Estacions
de viatgers: Madrid Chamartín, Segòvia, Valladolid, Medina del Campo, Zamora, Ourense, Santiago i la Corunya