Línia Madrid - Galícia
El camí Galícia, cada vegada més a prop
El camí Galícia, cada vegada més a prop
La línia d'alta velocitat Madrid – Galícia, enquadrada en el corredor nord/ord-oest, situarà a Galícia en el mapa de l'alta velocitat espanyola.
Els traçats ferroviaris gallecs sempre han estat condicionats per un accidentat relleu que ha dificultat les comunicacions ferroviàries amb el centre peninsular. De fet, la primera línia directa entre Madrid i Galícia, per Zamora i Ourense, no es va aconseguir fins a 1958.
Dos nous moments històrics es produiran en el ferrocarril gallec. El primer correspon a la fi de 2011, després de l'entrada en servei del tram entre Ourense, Santiago i la Corunya, que està en obres des de juny de 2005. El segon tindrà lloc quan es faça efectiva la connexió amb l'altiplà.
Finançament europeu
“Una manera de fer Europa”
Situació actual
Situació actual
Avantatges
La nova relació ferroviària possibilita una millora significativa en velocitat, fiabilitat, confort i temps de viatge.
La nova línia Madrid - Galícia es construeix en plataforma per a via doble electrificada, amb paràmetres d'alta velocitat, i està dissenyada per a velocitats màximes de 350 km/h. L'arribada de l'alta velocitat suposa, a més, per a les estacions del seu recorregut, obres d'adaptació i modernització d'instal·lacions, així com una millora de l'urbanisme de les ciutats.
Les millores de temps seran progressives, fins a aconseguir un temps de viatge entre Santiago i Madrid al voltant de les 3 hores.
És una clara aposta pel ferrocarril com a mitjà de transport que afavoreix la cohesió social i la dinamització econòmica.
Descripció del traçat
El nou accés a Galícia arranca en la bifurcació de la Línia Madrid-Valladolid a Olmedo i finalitza a Santiago de Compostel·la, on enllaça amb l'eix atlàntic gallec.
És un traçat de 434,86 km de longitud on s'implantarà senyalització ERTMS i ASFA.La línia està dissenyada per a permetre una velocitat màxima de 350 km/h.
El de major longitud té 8.574 metres