Xarxa d'alta velocitat

Alta velocitat espanyola

Alta velocitat espanyola
Els més de vint-i-cinc anys d'Alta Velocitat han permès a Espanya desenvolupar un dels ferrocarrils d'aquest tipus més moderns i avançats del món.
 

La xarxa Adif Alta Velocitat arriba a 3.726 km.

2.889,3 km

Alta velocitat d'ample estàndard

716,8 km

Xarxa convencional d'ample ibèric pur

119,9 km

Xarxa mixta (combinació d'ample estàndard i ample ibèric)

Cronologia i experiència d'Adif en alta velocitat

CRONOLOGIA I EXPERIÈNCIA D’ADIF EN ALTA VELOCITAT

La posada en servei de la primera línia d'alta velocitat Madrid-Sevilla l'abril de 1992 va suposar la connexió de les províncies de Madrid, Ciudad Real, Còrdova i Sevilla, que aglutinaven llavors una població de 7.838.000 persones, distribuïdes de la següent manera: Madrid, 4.973.100; Ciudad Real, 475.620; Còrdova, 756.570, i Sevilla 1.632.710, la qual cosa, sobre el total de la població espanyola d'aquell any (39.003.500) representava una mica més del 20 %.

Vint-i-cinc anys després, d'aquelles quatre primeres províncies que disposaven de serveis d'alta velocitat s'ha passat a un total de 28 províncies que disposen en el seu àmbit geogràfic d'una o més connexions als serveis d'alta velocitat.

D'aquesta manera, les 47 estacions connectades amb la xarxa d'altes prestacions i per les quals passen trens d'alta velocitat permeten que al voltant de les dos terceres parts (aproximadament el 68%) de la població espanyola es beneficie d'una xarxa que ha incrementat el nombre de possibles beneficiaris al voltant del 400% i ha arribat als 31.400.000.

Línies d'alta velocitat en construcció

La xarxa espanyola d'alta velocitat segueix creixent amb l'objectiu de portar els seus avantatges al major nombre possible de ciutadans. Adif Alta Velocitat treballa actualment en la construcció de noves infraestructures.

Protecció del medi ambient i  patrimoni cultural

Una de les màximes prioritats d’Adif en la construcció de noves infraestructures és el respecte a l’entorn en què es desenvolupen els treballs, minimitzant les afeccions i facilitant-ne la integració posterior al medi.Una mostra n'és la important aposta que va suposar l’aprovació, en 2006, del Pla Estratègic de Qualitat i Medi Ambient per part d'Adif. En aquest document, la vigilància i la sostenibilitat ambiental es configuren com a principis bàsics per configurar les polítiques orientades a la protecció del medi ambient i del patrimoni històric.

La capacitació tècnica i tecnologia espanyola

Espanya destaca a escala mundial en dissenys i projectes ferroviaris d'alta velocitat; en els sistemes de comunicació i senyalització; en la capacitat de construir i mantindre infraestructures eficients i interoperables a preus competitius, i en la de proporcionar sistemes patentats de gestió de trànsit que garanteixen una major seguretat i eficiència.

El sector ferroviari espanyol està en l'avantguarda tecnològica gràcies al desenvolupament de la interoperabilitat i a la integració de les millors tecnologies ferroviàries (algunes de desenvolupament propi). També destaca en la gestió dels grans projectes, cosa que assegura qualitat, preu i terminis.

Connexió amb Europa: La interoperabilitat i l'ERTMS

Espanya està al capdavant del desenvolupament i investigació en ERTMS.

L'ERTMS (European Traffic Management System) és un sistema de comandament i control de trens pensat per a aconseguir que la senyalització i les comunicacions entre infraestructura de via i equips de bord siguen compatibles a tota Europa, per a avançar així cap a la interoperabilitat de les circulacions ferroviàries entre els països de la Unió.