Línia Madrid - Valladolid
Primer tram de l'alta velocitat cap al nord i el nord-oest d'Espanya
Aquesta línia, posada en servei el 22 de desembre de 2007, constitueix l'element fonamental per al desenvolupament ferroviari del nord i nord-oest d'Espanya.
La reducció de temps de viatge i distàncies per ferrocarril beneficien a una àmplia zona que representa més del 30 % dels índexs nacionals de població i superfície.
És el primer tram que va entrar en funcionament dels corredors nord i nord-oest d'alta velocitat. Per aquesta infraestructura circulen serveis ferroviaris entre Madrid i les comunitats autònomes de Castella i Lleó, Galícia, Astúries, Cantàbria i el País Basc.
Finançament europeu
“Una manera de fer Europa”

Traçat
Aquest túnel finalitza en el terme municipal de Soto del Real, on el traçat pren direcció nord-oest per a arribar al massís muntanyenc de la serra de Guadarrama, que se salva mitjançant el túnel del mateix nom. El traçat continua fins a la zona sud de la ciutat de Segòvia, on se situa l'estació de Segòvia-Guiomar.
En la variant d'Olmedo està la primera gran bifurcació de la línia, amb destinació a Medina del Campo, on s'enllaçarà amb Salamanca i la frontera lusitana. D'ací parteix també la línia que a través de Zamora es dirigirà a Galícia.
Després de la variant d'Olmedo el traçat continua en direcció nord fins a la ciutat de Valladolid.
Actuacions mediambientals
D'altra banda una de les principals preocupacions d'Adif és el respecte al medi ambient.Per això destina el 6,7 % del pressupost de la construcció de línies d'alta velocitat a garantir-ne la integració ambiental, s'assegura del compliment de les Declaracions d'Impacte Ambiental i realitza millores en l'entorn de forma voluntària.
Les obres de construcció de la LAV van complir les prescripcions de la Declaració d'Impacte Ambiental i de la Xarxa Natura 2000, i s'han mantingut contactes permanents amb la Conselleria de Medi ambient de la Junta de Castella i Lleó i amb la Societat Espanyola d'Ornitologia (SEU).
En el cas de la LAV Madrid-Segòvia-Valladolid les actuacions mediambientals es van centrar la instal·lació de:
- Cavallons perquè les aus estepàries alcen el vol (avitardes)
- Mètode constructiu ideat i dut a terme per a alçar els arcs centrals del viaducte Arroyo del Valle
- Tractaments d'integració paisatgística: hidrosembras, plantacions i mantes orgàniques de coco.
- S'ha augmentat considerablement el nombre d'arbres (roures martinencs, freixes, el pi albar...) i d'arbustos (ginestes, aranyoners...)
- Vedrunes en les embocadures de les obres de drenatge
- Rampes i portells de fuita de fauna
- Integració de viaductes (punt de pas de fauna)
- Passos superiors de fauna protegits amb terra vegetal, tanca de canyís o fusta
- Zones per a refugi i cria de conills
- Tant per a augmentar la seua població com per a protegir l'àguila imperial ibèrica, l'aliment principal de la qual és el conill de muntanya
A més de 5 falsos túnels