Línia Madrid - Valladolid

Primer tram de l'alta velocitat cap al nord i el nord-oest d'Espanya

Títol

Aquesta línia, posada en servei el 22 de desembre de 2007, constitueix l'element fonamental per al desenvolupament ferroviari del nord i nord-oest d'Espanya.

La reducció de temps de viatge i distàncies per ferrocarril beneficien a una àmplia zona que representa més del 30 % dels índexs nacionals de població i superfície.

És el primer tram que va entrar en funcionament dels corredors nord i nord-oest d'alta velocitat. Per aquesta infraestructura circulen serveis ferroviaris entre Madrid i les comunitats autònomes de Castella i Lleó, Galícia, Astúries, Cantàbria i el País Basc.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajudes i finançament rebuts per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):

Una manera de fer Europa
​​​​​​​
imagen párrafo
Banc Europeu d’Inversions (BEI)
El Banc Europeu d’Inversions (BEI) col·labora en el finançament d’aquest projecte. 

Traçat

Servei de qualitat
Des de l'estació de Madrid-Chamartín, el traçat comença pel corredor de l'actual línia Madrid-Burgos, paral·lel a la carretera M-607 fins a arribar al terme municipal de Tres Cantos. En aquest punt, salva un gran tàlveg amb el viaducte d'El Salobral, i travessa el túnel de Sant Pere, d'aproximadament 9.000 m.


Aquest túnel finalitza en el terme municipal de Soto del Real, on el traçat pren direcció nord-oest per a arribar al massís muntanyenc de la serra de Guadarrama, que se salva mitjançant el túnel del mateix nom. El traçat continua fins a la zona sud de la ciutat de Segòvia, on se situa l'estació de Segòvia-Guiomar.

En la variant d'Olmedo està la primera gran bifurcació de la línia, amb destinació a Medina del Campo, on s'enllaçarà amb Salamanca i la frontera lusitana. D'ací parteix també la línia que a través de Zamora es dirigirà a Galícia.

Després de la variant d'Olmedo el traçat continua en direcció nord fins a la ciutat de Valladolid.

Actuacions mediambientals

Títol

D'altra banda una de les principals preocupacions d'Adif és el respecte al medi ambient.Per això destina el 6,7 % del pressupost de la construcció de línies d'alta velocitat a garantir-ne la integració ambiental, s'assegura del compliment de les Declaracions d'Impacte Ambiental i realitza millores en l'entorn de forma voluntària.

Les obres de construcció de la LAV van complir les prescripcions de la Declaració d'Impacte Ambiental i de la Xarxa Natura 2000, i s'han mantingut contactes permanents amb la Conselleria de Medi ambient de la Junta de Castella i Lleó i amb la Societat Espanyola d'Ornitologia (SEU).

En el cas de la LAV Madrid-Segòvia-Valladolid les actuacions mediambientals es van centrar la instal·lació de:

  • Cavallons perquè les aus estepàries alcen el vol (avitardes)
  • Mètode constructiu ideat i dut a terme per a alçar els arcs centrals del viaducte Arroyo del Valle
  • Tractaments d'integració paisatgística: hidrosembras, plantacions i mantes orgàniques de coco.
    • S'ha augmentat considerablement el nombre d'arbres (roures martinencs, freixes, el pi albar...) i d'arbustos (ginestes, aranyoners...)
  • Vedrunes en les embocadures de les obres de drenatge
  • Rampes i portells de fuita de fauna
  • Integració de viaductes (punt de pas de fauna)
  • Passos superiors de fauna protegits amb terra vegetal, tanca de canyís o fusta
  • Zones per a refugi i cria de conills
    • Tant per a augmentar la seua població com per a protegir l'àguila imperial ibèrica, l'aliment principal de la qual és el conill de muntanya
Característiques de la infraestructura
179
Km
de longitud
18
Viaductes
amb una longitud total de 2.000 metres
4
Túnels
amb una longitud total de 42,1 km.
A més de 5 falsos túnels
3
Estacions
de viatgers:Madrid-Chamartín, Segòvia-Guiomar i Valladolid-Campo Grande