Línia Madrid - Sevilla

Eix vertebrador del centre i sud peninsular

Títol

La Línia d'Alta Velocitat Madrid - Sevilla constitueix un important eix vertebrador en les comunicacions de les regions que travessa (Madrid, Castella-la Manxa i Andalusia).

A més de les ciutats compreses en la línia (Madrid, Ciudad Real, Puertollano, Còrdova i Sevilla) les línies d'alta velocitat de Toledo i Màlaga parteixen de les respectives bifurcacions d'aquesta línia. D'altra banda, gràcies als canviadors d'ample, les circulacions ferroviàries de Cadis, Huelva, Màlaga, Granada i Algesires també ixen guanyant amb tots els beneficis que aporta aquesta línia, tant en millora de temps de viatge, com en millora del servei.

De 1992 a 2011, 56 milions de persones han viatjat en AVE entre Sevilla i Madrid i més del doble, 118 milions, en els diferents trens que circulen per aquesta primera línia d'alta velocitat d'Espanya.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajudes i finançament rebuts per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):

Una manera de fer Europa

Situació actual

L'any 2022 aquesta línia d'Alta Velocitat compleix 30 anys de servei, però no per això deixa de ser d'una fiabilitat i eficàcia provades. Per a augmentar-les i modernitzar-la, Adif Alta Velocidad procedeix a una renovació que comprén des del balast o els desviaments, fins a les instal·lacions de seguretat, amb enclavaments, sistemes de protecció del tren, sistemes auxiliars de detecció, energia o control de trànsit, entre d'altres.

Servei de qualitat

Servei de qualitat

El primer repte d'aquesta primera línia d'alta velocitat espanyola va ser-ne la construcció, però igual de significatiu va ser el repte de mantindre i millorar la infraestructura i els serveis ferroviaris amb uns alts estàndards de qualitat.

En aquest sentit, la història d'aquesta línia està jalonada de reconeixements i premis a un servei que ha aconseguit la categoria d'excel·lent segons els barems existents en qualitat. És el cas del Guardó Europeu a la Qualitat obtingut pel servei en 1998, el més alt guardó relacionat amb la gestió de qualitat i l'excel·lència empresarial que s'atorga a Europa, o el Segell a l'Excel·lència Europea que atorga el Club de Gestió de Qualitat AVE obtingut en 2000, una certificació que reconeix l'evolució de la millora contínua en la gestió.

Un altre exemple significatiu és que, 15 anys després de la seua obertura, el cost de manteniment per km de via de la Xarxa d'Alta Velocitat s'havia reduït entorn del 50 per cent, a conseqüència de l'aprenentatge, l'experiència i la millora en la gestió, malgrat haver-se incrementat el nombre de circulacions en prop d'un 300 per cent.

Evolució

La línia d'alta velocitat Madrid-Sevilla, dissenyada per a permetre velocitats de fins a 300 km/h, ofereix actualment les seues màximes prestacions, ja que, des de la seua posada en servei, s'hi han escomés diversos projectes de millora que han permés augmentar els nivells de qualitat.

Tecnologies pioneres es van instal·lar en el seu moment en aquesta línia, com el LZB, que supervisa contínuament la velocitat amb transmissió de dades bidireccional entre via i tren i possibilita la conducció automàtica de trens. En un futur, es preveu la implantació del sistema europeu de control de trànsit ERTMS (European Railway Traffic Management System), que permet majors prestacions de seguretat i un increment de la velocitat.

Un tren AVE de la sèrie 100 (100-015) va aconseguir el 23 d'abril de 1993 un dels rècord històrics de velocitat del ferrocarril espanyol, en aconseguir una velocitat de 356,8 km/h, sense realitzar modificacions en el vehicle. Les proves van possibilitar l'explotació comercial a 300 km/h en 1994, i es va reduir en 40 minuts la durada anterior del trajecte entre Madrid i Sevilla.Aquest rècord va ser superat 13 anys després en la línia Madrid - Barcelona. La nit del 15 al 16 de juliol de 2006 un tren de la sèrie 103 (103-002) va aconseguir l'actual rècord de velocitat espanyol, establit en 404 km/h, també sense modificacions.

En l'àmbit de la via, s'ha realitzat un important treball de millora dels peralts en diferents trams, que ha permés un increment de la velocitat de 250 a 300 km/h sense que s'hagen vist afectats els nivells de confort, ni augmentat l'agressivitat sobre la via.

Entre les millores per a l'adaptació a nous estàndards d'alta velocitat, s'han fet treballs com el canvi del sistema d'electrificació 25 kv c/a, 50 Hz, així com la instal·lació de telecomunicacions via GSM-R

Finalment, cal destacar la modernització realitzada en el control de trànsit ferroviari, gràcies al Sistema DaVinci, un dels sistemes de transit més avançats del món, que integra en una única aplicació tots els sistemes que componen els elements d'un Centre de Regulació i Control.

Característiques de la infraestructura
471
Km
de longitud
32
Viaductes
Longitud total de 8.355 metres
17
Túnels
Longitud total de 16.030 metres
El de major longitud té 2.540 metres
5
Estacions
de viatgers:Madrid Puerta d'Atocha, Ciudad Real, Puertollano, Còrdova i Sevilla Santa Justa