Liberalización do sector ferroviario
Novos operadores no mercado
Se nos fixamos na paisaxe das nosas vías, poden verse trens de mercadorías de diferentes operadores desde hai anos.Dende este exercicio xa se poden empregar tamén no ámbito dos viaxeiros, o que pon a disposición dos usuarios unha maior oferta.
O obxectivo é estimular e optimizar o uso da Rede Ferroviaria de Interese Xeral (RFIG) e garantir a calidade e puntualidade do servizo, facilitando o acceso de novos operadores á infraestrutura ferroviaria e ofrecendo así aos usuarios a posibilidade de escoller entre operadores e diferentes prezos.Todo isto debe inducir a un aumento da oferta en virtude desa competencia, non só entre operadores, senón tamén entre distintos modos de transporte, tanto para mercadorías como para viaxeiros.
Viaxeiros
O paso máis recente foi a liberalización das operacións de trens de pasaxeiros.
En abril de 2019, remitiuse para as súas alegacións á Comisión Nacional dos Mercados e a Competencia (CNMC) e aos operadores ferroviarios o borrador de Modificación de Declaración sobre a Rede de 2019, que contiña os aspectos que rexerán a liberalización dos servizos comerciais de viaxeiros na RFIX.
Na Declaración sobre a Rede detalláronse as características do sistema de adxudicación de capacidade de ambas as dúas entidades, co obxectivo de que as empresas ferroviarias interesadas puidesen prestar servizos de viaxeiros de ámbito nacional a partir do 14 de decembro de 2020, segundo establece a normativa europea.
Así mesmo, Adif e Adif Alta Velocidade estableceron uns criterios obxectivos para a adxudicación da capacidade, baseados en propiciar o maior uso das infraestruturas dispoñibles, de xeito obxectivo, transparente e non discriminatorio.
Os acordos marco presentaron tres opcións ou paquetes (A, B e C) en función do número de sucos ou circulacións por día, e terán unha duración de dez anos.Deste xeito facilítase que, como mínimo, poidan operar de xeito óptimo polo menos tres empresas ferroviarias e, así, implementar o proceso de liberalización que impulsa o cuarto paquete ferroviario da Unión Europea.
- Madrid-Barcelona-Fronteira francesa e Valencia-Barcelona
- Madrid-Levante (Valencia e Alicante)
- Madrid-Toledo-Sevilla-Málaga
Para acadar esta oferta, Adif e Adif-AV estiveron a preparar un sistema de explotación ferroviaria máis eficaz e eficiente que o actual, que producirá unha mellora tanto no funcionamento do propio administrador da infraestrutura como das empresas ferroviarias, logrando así unha maior e máis competitiva oferta de servizos ferroviarios á sociedade.
Procedemento
O 11 de maio de 2020 asináronse os acordos marco cos diferentes operadores, tras o informe preceptivo da CNMC, que asegurou a limpeza e obxectividade do proceso en todo momento.