Liña Córdoba - Málaga

A chegada da alta velocidade á Costa do Sol

Título

A construción da Liña de Alta Velocidade Córdoba-Málaga supuxo conectar, por primeira vez con alta velocidade, o Mediterráneo e o interior da península.

Forma parte do corredor de Andalucía, que conectará a través da liña Madrid-Córdoba-Sevilla, con Málaga, Xaén, Granada, Cádiz e Huelva. Esta liña ten unha lonxitude total de 155 quilómetros (desde o enlace coa liña de Alta Velocidade Sevilla-Madrid no concello cordobés de Almodóvar del Río, ata Málaga capital) e a súa construción dividiuse nun total de 22 tramos, cun orzamento total de 2.100 millóns de euros.

Financiamento Europeo

Esta liña contou con axudas e financiamento recibidos por Adif AV procedentes dos distintos fondos e programas da Unión Europea (UE).

" Un xeito de facer Europa

imagen párrafo
Banco Europeo de Investimentos (BEI)
O Banco Europeo de Investimentos (BEI) colabora no financiamento deste proxecto. 

Situación actual

Esta Liña forma parte do Corredor Sur dentro do proceso de Liberalización do Sector Ferroviario que emprenderon Adif e Adif Alta Velocidade e, polo tanto, das ofertas presentadas polas novas compañías, que comezarán en breve, de acordo co establecido nos acordos marco, a operación de trens de viaxeiros

Historia

Servizo de calidade

A liña deseñouse en 1999, como parte do NAFA (Novo Acceso Ferroviario a Andalucía) e púxose en servizo en dúas fases. Os primeiros 100 quilómetros, entre Córdoba e Antequera-Santa Ana, entraron en servizo o 16 de decembro de 2006. Daquela inauguráronse dúas estacións de deseños vangardistas: Ponte Genil-Herrera e Antequera-Santa Ana.  O 23 de decembro de 2007 finalizouse a liña ata a nova estación de Málaga Vialia María Zambrano, un impresionante complexo ferroviario e de lecer situado no centro urbano, no mesmo lugar onde estaba a antiga estación.

A liña ten unha lonxitude total de 155 quilómetros de dobre vía, con tráfico exclusivo de viaxeiros e está deseñada para unha velocidade máxima de 350 quilómetros por hora. En Almodóvar del Río (Córdoba) está a bifurcación da liña Madrid-Sevilla que conduce ata Málaga. A trazado acurta en 25 quilómetros a distancia anterior por ferrocarril entre ambas as dúas capitais andaluzas.

En tempos de viaxe, o servizo máis rápido entre Madrid e Málaga efectúase en 2 horas e 20 minutos. Os beneficios que supuxo esta liña tamén se estenderon aos servizos ferroviarios de Alxeciras e Granada.

A finais de maio de 2013 alcanzouse a cifra de dez millóns de viaxeiros que utilizaron esta infraestrutura. Nesta mesma data, o 86% das persoas que viaxan entre Madrid e Málaga fano en tren de alta velocidade, mentres que o 14% faino por vía aérea. En 2007, a distribución modal era do 72% a prol do avión, polo 28% do ferrocarril.

Infraestruturas principais

Título
O trazado da liña convencional do século XIX discorría polo paso natural que seguía o curso do río Guadalhorce, a través dun percorrido con pontes e túneles xunto á escarpada parede do desfiladeiro Gaitanes de Bobadilla. Ao leste desta ruta discorre a vía de alta velocidade, que chega a Málaga dende as chairas de Córdoba polo val do Abdalajís e a serra de Huma, a través dun percorrido no que se construíron quince viadutos e oito túneles.

En Antequera sitúanse o Centro de Regulación e Control, a base de mantemento e os dous cambiadores de ancho de vía que permiten a transición do servizo ferroviario entre a liña de alta velocidade e as diferentes liñas de ancho convencional.
A chegada da alta velocidade supuxo para a cidade de Málaga unha nova configuración urbana na que o soterramento das vías permitiu a integración do ferrocarril na capital malagueña.Os traballos esixiron un importante esforzo no eido da enxeñaría e do urbanismo, pois tivo que realizarse sen interromper os tráficos ferroviarios habituais. O corredor soterrado comprende dous túneles paralelos e anexos de 1.932 metros de lonxitude, un para dúas vías de vía UIC e o outro para dúas vías de vía ibérica.
Características da infraestrutura
155
Km
de lonxitude
15
Viadutos
O de maior lonxitude ten 1.390 metros
8
Túneles
Lonxitude total de 19 quilómetros
O de maior lonxitude ten máis de 7 km
4
Estacións
de viaxeiros: Córdoba, Puente Genil - Herrera, Antequera - Santa Ana e Vialia Málaga María Zambrano