Eix Atlàntic

Galícia de nord a sud

Títol

L’Eix Atlàntic discorre de nord a sud pel litoral atlàntic gallec entre Ferrol i la frontera portuguesa al llarg de 241 quilòmetres, amb què comunica cinc de les set principals ciutats gallegues. Aquesta infraestructura està comunicada amb la nova connexió Madrid - Galícia a l’altura de Santiago de Compostel·la.

Tot el traçat de l’Eix Atlàntic entre Vigo i la Corunya, de 155,6 km de longitud total, ja es troba en servei comercial, cosa que reverteix en importants estalvis en els temps de viatge en totes les relacions, alhora que augmenta el confort en establir-se unes condicions òptimes de rodament i traçat.

La distància entre Vigo i la Corunya s’ha retallat en 21,8 km. El desembre de 2009 va entrar en servei el trajecte per a trens de tracció dièsel entre Santiago i la Corunya (61,7 km). Posteriorment, aquest tram es va electrificar i va quedar connectat i integrat, el desembre de 2011, amb la nova relació Ourense - Santiago - La Corunya.

Finançament europeu

Aquesta línia compta amb ajuts i finançament rebut per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE).

Una manera de fer Europa
​​​​​​​

Estacions

Estació de Vigo Urzáiz
El nou accés ferroviari nord a Vigo evita el pas en superfície per la zona urbana i té la sortida a la nova estació de Vigo-Urzáiz, situada en el mateix lloc que l’anterior, però a una cota 15 metres més baixa. 
L’estació, que té una superfície de 1.330 m2, acull els serveis necessaris per al viatger, cafeteria i locals comercials, i l’accés a la passarel·la d’embarcament i andanes definitius.

En tot l’Eix es combinen estacions reformades amb estacions de nova construcció:

  • La Corunya - Reformada
  • Uxes -Reformada
  • Cerceda-Meirama - Nova construcció
  • Ordes - Nova construcció
  • Santiago de Compostel·la - Reformada
  • Padrón-Barbanza - Nova construcció
  • Villagarcía de Arousa - Reformada
  • Pontevedra - Reformada
  • Arcade Apeadero - Reformada
  • Redondela Alta Velocidad - Nova construcció
  • Vigo-Urzáiz - Nova construcció

Infraestructures

Servei de qualitat

El traçat antic de la línia convencional, en via única sense electrificar, no permetia velocitats altes. El projecte ha consistit a realitzar una millora integral de la línia prèviament existent i implantar una doble via electrificada.

Com a singularitat, en primer lloc es va construir la plataforma sense electrificar i amb ample ibèric (1.668 mm), amb travesses polivalents. Aquest tipus d’ample permet, per exemple, l’accés dels trens de mercaderies als ports gallecs.

Els diferents trams s’han posat en servei a mesura que han anat finalitzant les obres i els han recorregut trens dièsel a 160 km/h. Amb posterioritat, es va produir l’electrificació, amb la qual cosa llavors la velocitat màxima possible va passar de 160 km/h a 250 km/h.

L’última fase prevista serà l’adaptació de tot l’Eix a l’ample UIC (1.435 mm).

Títol

L’Eix Atlàntic es construeix en un entorn de gran dificultat orogràfica i zones densament poblades. 

Així, el tram la Corunya-Vigo compta amb 37 túnels, que sumen una longitud global de 59,2 km, un 38% del recorregut total. En el tram Vigo-Santiago se situen 24 túnels més, amb una longitud global de 39,7 km (el 33% de total).

Així mateix, la línia té 32 viaductes, que sumen una longitud de 14,9 km (un 9,5% de la longitud total). El tram Vigo-Santiago compta amb 24 viaductes, amb 12,2 km de longitud (un 13% del total). El més llarg és el del Sar (2.411 m), però segurament el més emblemàtic és el de l’Ulla (1.620 m), que té un rècord mundial de llum (amplada entre pilars) per ponts ferroviaris metàl·lics, amb els seus 240 m, amb la qual cosa supera els 208 m del pont de Nautenbach (Alemanya).

Aquest viaducte, de 1.621,5 metres, salva el riu Ulla prop de la seva desembocadura. Té 11 pilars que sustenten l’estructura metàl·lica, situada a 60 metres d’altura sobre la llera fluvial. La complexitat de l’estructura metàl·lica del sobre, amb més de 20.000 tones d’acer i peces de fins a 17,5 m de costat, han requerit el desenvolupament d’un sistema de control d’execució pioner fins llavors a Espanya. Aquest viaducte ha estat guardonat amb el premi San Telmo 2015 i ha estat finalista del premi Outstanding Structure Award 2016, atorgat per l’Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE).

Característiques de la infraestructura
241
km
de longitud
32
Viaductes
Longitud total de 14,9 km
37
Túnels
Longitud total de 59,2 km
11
Estacions
Les principals són: La Corunya, Santiago de Compostel·la, Villagarcía de Arousa, Pontevedra i Vigo-Urzáiz