Línia Madrid - Valladolid
Primer tram de l’alta velocitat cap al nord i al nord-oest d’Espanya.
La reducción de tiempos de viaje y distancias por ferrocarril benefician a una amplia zona que representa más del 30% del los índices nacionales de población y superficie.
Es el primer tramo que entró en funcionamiento de los corredores norte y noroeste de alta velocidad. Por esta infraestructura circulan servicios ferroviarios entre Madrid y las Comunidades autónomas de Castilla y León, Galicia, Asturias, Cantabria y el País Vasco.
Finançament europeu
“Una manera de fer Europa”

Traçat
Aquest túnel finalitza al terme municipal de Soto del Real, on el traçat agafa direcció nord-oest per arribar al massís muntanyenc de la Sierra de Guadarrama, que se salva per mitjà del túnel del mateix nom. El traçat continua fins a la zona sud de la ciutat de Segòvia, on se situa l’estació de Segòvia-Guiomar.
En la variant d’Olmedo hi ha la primera gran bifurcació de la línia, amb destinació a Medina del Campo, on s’enllaçarà amb Salamanca i la frontera lusitana. D’aquí també surt la línia que, a través de Zamora, anirà cap a Galícia.
Després de la variant d’Olmedo, el traçat continua en direcció nord fins a la ciutat de Valladolid.
Actuacions mediambientals
Una de les principals preocupacions d’Adif és el respecte pel medi ambient. Per això dedica el 6,7% del pressupost de la construcció de línies d’alta velocitat a garantir-ne la integració ambiental, assegurant el compliment de les Declaracions d’Impacte Ambiental i fent millores en l’entorn de forma voluntària.
Les obres de construcció de la LAV van complir les prescripcions de la Declaració d’Impacte Ambiental i de la Xarxa Natura 2000, i s’han mantingut contactes permanents amb la Conselleria de Medi Ambient de la Junta de Castella i Lleó i amb la Societat Espanyola d’Ornitologia (SEO).
En el cas de la LAV Madrid-Segòvia-Valladolid, les actuacions mediambientals es van centrar en la instal·lació de:
- Cavallons perquè les aus estepàries alcin el vol (avitardes)
- Mètode constructiu ideat i dut a terme per aixecar els arcs centrals del viaducte Arroyo del Valle
- Tractaments d’integració paisatgística: hidrosembres, plantacions i mantes orgàniques de coco.
- S’ha augmentat considerablement el nombre d’arbres (roures martinencs, freixes, pi roig ...) i d’arbustos (ginestes, aranyoners...)
- Vedrunes en les embocadures de les obres de drenatge
- Rampes i portelles d’escapada per a fauna
- Integració de viaductes (punt de pas de fauna)
- Passos superiors de fauna protegits amb terra vegetal, tanca de canyís o fusta
- Zones per al refugi i la cria de conills.
- Tant per augmentar la seva població com per protegir l’àguila imperial ibèrica, l’aliment principal de la qual és el conill de bosc.
A més de 5 falsos túnels