Línia Madrid - Valladolid

Primer tram de l’alta velocitat cap al nord i al nord-oest d’Espanya.

Títol

Aquesta línia, que es va posar en servei el 22 de desembre de 2007, constitueix l’element fonamental per al desenvolupament ferroviari del nord i nord-oest d’Espanya.

La reducció de temps de viatge i distàncies per ferrocarril beneficien una àmplia zona que representa més del 30% dels índexs nacionals de població i superfície.

És el primer tram que va entrar en funcionament dels corredors nord i nord-oest d’alta velocitat. Per aquesta infraestructura circulen serveis ferroviaris entre Madrid i les comunitats autònomes de Castella i Lleó, Galícia, Astúries, Cantàbria i el País Basc.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajuts i el finançament rebut per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):

Una manera de fer Europa
​​​​​​​
imagen párrafo
Banc Europeu d’Inversions (BEI)
El Banc Europeu d’Inversions (BEI) col·labora en el finançament d’aquest projecte. 

Traçat

Servei de qualitat
Des de l’estació de Madrid-Chamartín, el traçat comença pel corredor de l’actual línia Madrid-Burgos, paral·lel a la carretera M-607, fins a arribar al terme municipal de Tres Cantos. En aquest punt, salva un gran tàlveg amb el viaducte d’El Salobral, i emboca el túnel de San Pedro, d’aproximadament 9.000 m.


Aquest túnel finalitza al terme municipal de Soto del Real, on el traçat agafa direcció nord-oest per arribar al massís muntanyenc de la Sierra de Guadarrama, que se salva per mitjà del túnel del mateix nom. El traçat continua fins a la zona sud de la ciutat de Segòvia, on se situa l’estació de Segòvia-Guiomar.

En la variant d’Olmedo hi ha la primera gran bifurcació de la línia, amb destinació a Medina del Campo, on s’enllaçarà amb Salamanca i la frontera lusitana. D’aquí també surt la línia que, a través de Zamora, anirà cap a Galícia.

Després de la variant d’Olmedo, el traçat continua en direcció nord fins a la ciutat de Valladolid.

Actuacions mediambientals

Títol

Una de les principals preocupacions d’Adif és el respecte pel medi ambient. Per això dedica el 6,7% del pressupost de la construcció de línies d’alta velocitat a garantir-ne la integració ambiental, assegurant el compliment de les Declaracions d’Impacte Ambiental i fent millores en l’entorn de forma voluntària.

Les obres de construcció de la LAV van complir les prescripcions de la Declaració d’Impacte Ambiental i de la Xarxa Natura 2000, i s’han mantingut contactes permanents amb la Conselleria de Medi Ambient de la Junta de Castella i Lleó i amb la Societat Espanyola d’Ornitologia (SEO).

En el cas de la LAV Madrid-Segòvia-Valladolid, les actuacions mediambientals es van centrar en la instal·lació de:

  • Cavallons perquè les aus estepàries alcin el vol (avitardes)
  • Mètode constructiu ideat i dut a terme per aixecar els arcs centrals del viaducte Arroyo del Valle
  • Tractaments d’integració paisatgística: hidrosembres, plantacions i mantes orgàniques de coco.
    • S’ha augmentat considerablement el nombre d’arbres (roures martinencs, freixes, pi roig ...) i d’arbustos (ginestes, aranyoners...)
  • Vedrunes en les embocadures de les obres de drenatge
  • Rampes i portelles d’escapada per a fauna
  • Integració de viaductes (punt de pas de fauna)
  • Passos superiors de fauna protegits amb terra vegetal, tanca de canyís o fusta
  • Zones per al refugi i la cria de conills.
    • Tant per augmentar la seva població com per protegir l’àguila imperial ibèrica, l’aliment principal de la qual és el conill de bosc.
Característiques de la infraestructura
179
km
de longitud
18
Viaductes
amb una longitud total de 2.000 metres
4
Túnels
amb una longitud total de 42,1 km.
A més de 5 falsos túnels
3
Estacions
de viatgers: Madrid - Chamartín, Segòvia - Guiomar i Valladolid - Campo Grande