Línia Llevant

Línia Madrid - Castella-la Manxa - Comunitat Valenciana - Regió de Múrcia

Títol

Discorre per quatre comunitats autònomes: Madrid, Castella-la Manxa, Comunitat Valenciana i Regió de Múrcia. Constitueix l’eix principal sobre el qual es vertebraran les connexions d’alta velocitat de sud-est peninsular amb la Meseta central. Fa possible que totes les capitals de Castella-la Manxa tinguin accés a trens d’alta velocitat, a més de l’acostament de tota la Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia a la capital d’Espanya. En aquestes regions, hi viu, aproximadament, el 26% de la població espanyola.

Finançament europeu

Aquesta línia ha comptat amb ajuts i finançament rebut per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE).

Una manera de fer Europa
​​​​​​​
imagen párrafo
Banc Europeu d’Inversions (BEI)
El Banc Europeu d’Inversions (BEI) col·labora en el finançament d’aquest projecte. 

Situació actual

Aquesta línia és un dels tres eixos per als quals Adif Alta Velocidad ha sol·licitat ofertes per a l’assignació de capacitat en procés de liberalització al Sector Ferroviari que s’ha dut a terme recentment i que ben aviat permetrà l’entrada de nous operadors, cosa que ampliarà l’oferta i, per tant, la capacitat d’elecció dels usuaris. Aquestes ofertes s’han materialitzat en els acords marc on s’estableixen el nombre de solcs o circulacions per dia, i que tenen una durada de deu anys.

Avantatges de la línia

Servei de qualitat

La construcció d’aquesta línia d’alta velocitat, amb una longitud de 955 quilòmetres, representa un repte constructiu i un gran esforç econòmic. Gràcies a la inversió total prevista de 12.410 milions d’euros, tota l’activitat prèvia i posterior a la seva posada en servei suposa un motor per a la dinamització econòmica i la vertebració territorial del nostre país.

Totes les ciutats del seu recorregut veuran reduïts sensiblement els seus temps de viatge per ferrocarril, així com milloraran notablement les condicions de qualitat i seguretat del viatge per ferrocarril. Com a exemple significatiu, destaquen els temps de viatge entre Madrid i València, que ha passat a ser d’1 hora 35 minuts, gairebé dues hores menys que els anteriors.

A més de facilitar la vertebració de les diferents comunitats autònomes, impulsa el desenvolupament socioeconòmic i la competitivitat empresarial.

També suposa la creació de noves estacions funcionals i modernes, adaptades al segle XXI, a Conca, Requena-Utiel, Albacete, València, Alacant, Múrcia, Villena i Elx.

Adif Alta Velocidad té encomanada l’execució de la totalitat de les obres d’aquesta línia. Sobre una inversió total prevista de 12.410 milions d’euros, 6.600 M € corresponen als trams inaugurats el 2010, Madrid-Albacete i Madrid-València; 1.920 M € corresponen al tram Albacete-Alacant, inaugurat el 2013.

La posada en servei dels primers 438 quilòmetres de la línia, fins a València i Albacete, feta el 19 de desembre de 2010, ha contribuït al fet que Espanya sigui el país d’Europa amb més quilòmetres de línies d’Alta Velocitat.

El 17 de juny de 2013 se’n van posar en servei 165 quilòmetres corresponents al tram Albacete-Alacant. Dels 955 quilòmetres de longitud total previstos, ja n’hi ha 603 en servei.

La línia d’alta velocitat permetrà la reducció d’aproximadament 80.000 tones de CO2 anuals, i un estalvi de consum energètic de gairebé 30.000 tones equivalents de petroli, sobre una estimació de 3 milions de viatgers.

Entrada en servei. Inauguracions

Inauguració del tram Madrid-València el 18 de desembre de 2010

El trajecte Madrid-València, de 391 quilòmetres de longitud, discorre per les províncies de Madrid, Toledo, Conca i València. Forma part de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Castella-la Manxa-Comunitat Valenciana-Regió de Múrcia, de 955 km de doble via amb ample UIC, electrificada i adaptada als paràmetres de l’alta velocitat més exigents. 

Discorre al llarg de 27 km per la Comunitat de Madrid, per la línia d’alta velocitat que uneix Madrid i Andalusia. Posteriorment, el traçat es bifurca a través de l’enllaç de Torrejón de Velasco, travessant les províncies de Toledo, Conca i València, fins a l’estació de València Joaquín Sorolla.

El tram Madrid-Conca-Albacete es va inaugurar el 15 de desembre de 2010.
Aquest enllaç, unit al fet que comunica la província de Conca fins a València, representa l’ampliació amb 438 quilòmetres nous de la xarxa espanyola d’alta velocitat, que, d’aquesta manera, disposarà de 2.665 km de línies d’alta velocitat, cosa que representa que Espanya es convertirà en el segon país del món, després de la Xina, i el primer d’Europa, en nombre de quilòmetres d’altes prestacions en servei.
El tram Albacete-Alacant es va inaugurar el 17 de juny de 2013.
Característiques de la infraestructura
955
km
de longitud prevista
En servei, 603 quilòmetres
106
Viaductes
Longitud total de 3.400 metres
54
Túnels
Longitud total de 53,2 quilòmetres
7
Estacions
de viatgers: Madrid-Puerta de Atocha, Cuenca Fernando Zóbel, Vialia Albacete Los Llanos, Requena-Utiel, València Joaquín Sorolla, Villena Alta Velocidad, Alacant Terminal