Línia Venta de Baños - Burgos - Vitòria/Frontera francesa
Nou accés ferroviari al Nord i Nord-oest d'Espanya
Nou accés ferroviari al Nord i Nord-oest d'Espanya
Aquesta línia s'emmarca en el "Nou accés ferroviari al Nord i Nord-oest d'Espanya", com a part d'un dels 14 projectes prioritaris de la Comunitat Europea, en particular, el projecte prioritari número 3 de l'Eix Atlàntic Ferroviari Europeu.
Representa la prolongació de la xarxa d'alta velocitat Madrid - Segòvia - Valladolid fins a la connexió amb la futura línia d'alta velocitat Vitòria - Bilbao - Sant Sebastià/Frontera francesa.
Finançament europeu
Informació sobre les ajudes i el finançament rebut per Adif procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE):
“Una manera de fer Europa”

Descripció de la línia
Tram Venta de Baños - Burgos:89 km
Corredor Nord d'Alta Velocitat, que quedarà connectat a la línia d'alta velocitat Madrid - Valladolid - Lleó, que ja està en servei. En el trajecte s'han dissenyat dos túnels i 12 viaductes, entre els quals destaquen el viaducte sobre el riu Pisuerga (1.128 m) i el viaducte sobre l'Autovia A-62 i el riu Pisuerga (1.330 m).
La plataforma està dissenyada per a velocitats màximes de 350 km/h. La pràctica totalitat de la línia, 81.3 km, es posarà en servei en via única. Els sistemes de seguretat han de ser l'ERTMS i l'ASFA, i el sistema de comunicacions serà el GSM-R.
Estació de Venta de Baños
El projecte consisteix en l'adaptació de l'estació a l'arribada de l'alta velocitat. Inclou una remodelació de vestíbul i actuacions sobre les andanes.
Nus de Venta de Baños
En aquest nus ferroviari s'ubiquen dos dels viaductes més grans de la línia, de 1.330 i 1.128 metres de longitud, que salven el riu Pisuerga i altres infraestructures ja existents.
Variant ferroviària de Burgos
Consisteix en un nou traçat que discorre al nord de la ciutat, amb una longitud total de 30,1 km. La seva construcció ha permès alliberar la travessia urbana anterior.
La seva entrada en servei es va produir el 19 de febrer de 2009, si bé, en un principi, s'han muntat dues vies en ample ibèric amb travessa polivalent sobre plataforma per a tres vies. En un futur, amb l'arribada de l'alta velocitat, es transformarà en dues vies d'ample europeu (UIC) i una d'ample ibèric.
En aquesta nova variant s'ha construït la nova estació de Burgos, anomenada Burgos - Rosa de Lima, en record de la que fou directora general de Trànsit, Rosa de Lima Manzano, morta en un tràgic accident d'helicòpter.
En la nova estació s'ha construït un feix de cinc vies i tres andanes. En el futur, dues de les vies quedaran en ample ibèric, mentre que tres s'adaptaran a l'ample UIC, afegint una més en aquest ample, per la qual cosa sumaran un total de sis vies.
Tram Burgos - Vitòria: 91 km
Estacions de la línia
- Miranda de Ebro: L'estació i la platja de vies seran remodelades per a l'arribada de l'alta velocitat
- Venta de Baños
- Burgos Rosa de Lima
- Vitòria
Memòries mediambientals
El Ministeri de Foment i Adif Alta Velocidad promouen el desenvolupament d'un ferrocarril autènticament sostenible i respectuós amb la natura, on es respectin al màxim els espais naturals protegits durant el disseny, la construcció i l'explotació de la infraestructura ferroviària.
A més de vetllar pel compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA), es valora, des d'una perspectiva global, el grau d'integració de les obres en el seu entorn i l'eficàcia de les mesures ambientals que s'hi han adoptat durant l'execució.
Totes les mesures pretenen disminuir l'impacte de la construcció de la nova línia, de manera que es respecti escrupolosament l'ecosistema de les zones per les quals discorre i se'n minimitzi l'impacte visual, sonor i paisatgístic.
El de màxima longitud té 1.330 m.