Xarxa d'alta velocitat

Alta velocitat espanyola

Alta velocitat espanyola
Els més de vint-i-cinc anys d'Alta Velocitat han permès a Espanya desenvolupar un dels ferrocarrils més moderns i avançats del món.
 

La xarxa Adif Alta Velocitat arriba 3.966,7 km.

3.027,2 Km.

Alta velocitat d'ample estàndard

675,0 Km.

Xarxa convencional d'ample ibèric pur

127,1 Km.

Xarxa mixta (combinació d'ample estàndard i ample ibèric)

Cronologia i experiència d'Adif en alta velocitat

CRONOLOGIA I EXPERIÈNCIA D'ADIF EN ALTA VELOCITAT

La posada en servei de la primera línia d'alta velocitat Madrid-Sevilla l'abril de 1992 va suposar la connexió de les províncies de Madrid, Ciudad Real, Còrdova i Sevilla, que aglutinaven llavors una població de 7.838.000 persones, distribuïdes de la següent manera: Madrid, 4.973.100; Ciudad Real, 475.620; Còrdova, 756.570, i Sevilla 1.632.710, fet que, sobre el total de la població espanyola d'aquell any (39.003.500) representava una mica més del 20%.

Vint-i-cinc anys després, d'aquelles quatre primeres províncies que disposaven de serveis d'alta velocitat s'ha passat a un total de 28 províncies que disposen al seu àmbit geogràfic d'una o més connexions als serveis d'alta velocitat.

D'aquesta manera, les 47 estacions connectades amb la xarxa d'altes prestacions i per les quals passen trens d'alta velocitat permeten que al voltant de les dues terceres parts (aproximadament el 68%) de la població espanyola es beneficiï d'una xarxa que ha incrementat nombre de possibles beneficiaris al voltant del 400% i ha assolit els 31.400.000.

Línies d'alta velocitat en construcció

La xarxa espanyola d'alta velocitat continua creixent amb l'objectiu de portar els seus avantatges al major nombre possible de ciutadans. Adif Alta Velocitat treballa actualment en la construcció de noves infraestructures.

Protecció del medi ambient i patrimoni cultural

Una de les màximes prioritats d'Adif Alta Velocitat en la construcció de noves infraestructures és el respecte a l'entorn en què es desenvolupen els treballs, minimitzant les afeccions i facilitant-ne la integració posterior en el medi. Mostra d'això és la important aposta que va suposar l'aprovació el 2006 del Pla Estratègic de Qualitat i Medi Ambient per part d'Adif. En aquest document la vigilància i la sostenibilitat ambiental es configuren com a principis bàsics per configurar les polítiques orientades a la protecció del medi ambient i el patrimoni històric.

La capacitació tècnica i tecnologia espanyola

Espanya destaca a escala mundial en dissenys i projectes ferroviaris d'alta velocitat; en els sistemes de comunicació i senyalització; en la capacitat de construir i mantenir infraestructures eficients i interoperables a preus competitius, i en la de proporcionar sistemes patentats de gestió de trànsit que garanteixen més seguretat i eficiència.

El sector ferroviari espanyol és a l'avantguarda tecnològica gràcies al desenvolupament de la interoperabilitat i a la integració de les millors tecnologies ferroviàries (algunes de desenvolupament propi). També destaca en la gestió dels grans projectes, cosa que assegura qualitat, preu i terminis.

Connexió amb Europa: La interoperabilitat i l'ERTMS

Espanya està al capdavant del desenvolupament i la investigació en ERTMS.

L'ERTMS (European Traffic Management System) és un sistema de comandament i control de trens pensat per aconseguir que la senyalització i les comunicacions entre infraestructura de via i equips de bord siguin compatibles a tot Europa, per avançar així cap a la interoperabilitat de les circulacions ferroviàries entre els països de la Unió.