Línia Còrdova - Màlaga
L’arribada de l’alta velocitat a la Costa del Sol
L’arribada de l’alta velocitat a la Costa del Sol
La construcció de la Línia d’Alta Velocitat Còrdova - Màlaga va suposar connectar, per primera vegada amb alta velocitat, el Mediterrani i l’interior peninsular.
S’inscriu en el corredor d’Andalusia, que a través de la línia Madrid-Còrdova-Sevilla connectarà amb Màlaga, Jaén, Granada, Cadis i Huelva. Aquesta línia té una longitud total de 155 quilòmetres (des de l’enllaç amb la línia d’Alta Velocitat Sevilla-Madrid en el terme municipal cordovès d’Almodóvar del Río, fins a Màlaga capital) i la seva construcció es va dividir en un total de 22 trams, amb un pressupost total de 2.100 milions d’euros.
Finançament europeu
Aquesta línia ha comptat amb ajuts i finançament rebut per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE).
“Una manera de fer Europa”

Història
La línia té una longitud total de 155 quilòmetres de doble via, amb trànsit exclusiu de viatgers i està dissenyada per a una velocitat màxima de 350 quilòmetres per hora. A Almodóvar del Río (Còrdova) hi ha la bifurcació de la línia Madrid-Sevilla que condueix fins a Màlaga. El traçat escurça en 25 quilòmetres la distància anterior per ferrocarril entre les dues capitals andaluses.
En temps de viatge, el servei més ràpid entre Madrid i Màlaga s’efectua en 2 hores i 20 minuts. Els beneficis que han suposat aquesta línia també s’han estès als serveis ferroviaris d’Algesires i Granada.
A finals de maig de 2013 es va assolir la xifra dels deu milions de viatgers que havien fet servir aquesta infraestructura. En aquesta mateixa data, el 86% de les persones que es desplaçaven entre Madrid i Màlaga ho feien per tren d’alta velocitat, mentre que el 14% ho feia per via aèria. El 2007, el repartiment modal era de 72% a favor de l’avió, pel 28% del ferrocarril.
Infraestructures principals
A Antequera se situen el Centre de Regulació i Control, la base de manteniment i els dos canviadors d’ample de via que permeten la transició del servei ferroviari entre la línia d’alta velocitat i les diferents línies d’ample convencional.
El més llarg té més de 7 km
Conoce más de la línea
La vía de alta velocidad discurre, alcanzando Málaga, desde las llanuras de Córdoba por el valle de Abdalajís y la sierra de Huma, a través de un recorrido en el que se construyeron quince viaductos y ocho túneles.
Las distintas estaciones de la línea destacan por su funcionalidad para la prestación de los distintos servicios, así como por su diseño arquitectónico.