30 anys d'Alta Velocitat

1992-2022

Títol

El 21 d'abril de 1992 va arrancar el servei comercial de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Sevilla, una infraestructura de transport de 470,5 km i una inversió de més de 3.250 milions d'euros, convertida en la major obra d'enginyeria ferroviària escomesa a Espanya fins aquell moment, realitzada en temps rècord i impulsada per la voluntat d'acostar el nostre país a Europa.

Hui l'alta velocitat és un referent per la seua contribució al desenvolupament socioeconòmic i la vertebració del territori, el seu caràcter innovador, segur i sostenible ─ús del 100 % d'energia renovable─ i la seua incidència determinant en la connectivitat i la connexió de les comunitats, a través d'un servei ràpid i fiable que acosta distàncies, territoris, persones, cultures i idees.

El repte continua. Les inversions d'Adif-AV s'eleven a 12.000 milions en el període 2021-2025.

La xarxa ferroviària d'alta velocitat gestionada per Adif-AV assolirà en 2022 els 4.000 km de longitud, fet que consolidarà el lideratge mundial d'Espanya en el desenvolupament d'un model de mobilitat sostenible, connectat, vertebrador i dinamitzador de territoris. De fet, el nostre país és el primer a Europa i el segon al món, després de la Xina, en quilòmetres d'alta velocitat operats.

Tres dècades després de la posada en servei de la primera línia d'alta velocitat d'Espanya, entre Madrid i Sevilla (470,5 km), la xarxa quasi s'ha multiplicat per huit, amb inversions acumulades que superen els 57.200 milions d'euros.

La seua construcció va iniciar una transformació sense precedents del ferrocarril, tant des del punt de vista tecnològic com des de l'industrial. Aquest procés ha permés a Espanya passar de ser importador a exportador de tecnologia i "know-how", que hui apliquen països de tot el món.

L'alta velocitat també va ser pionera en l'àmbit de la sostenibilitat, consolidant el respecte a l'entorn com a pilar bàsic. La innovació aplicada en l'alta velocitat va transformar també els conceptes de manteniment, circulació i connectivitat.
 
La posada en servei d'aquesta línia, construïda en ample estàndard, va suposar també el primer pas cap a una major integració amb la resta de la infraestructura ferroviària europea, la interoperabilitat.

Consulta la història completa de la LAV Madrid-Sevilla.

Coneix més detalls sobre les estacions de la LAV Madrid-Sevilla.

Passat i futur

Protagonistes que van participar en la posada en servei de la primera línia d'alta velocitat entre Madrid i Sevilla en 1992 rememoren els anys previs al seu llançament i reflexionen junt amb aquells altres que hui lideren el desenvolupament d'un projecte que ha transformat la mobilitat i el nostre país.

Hi havia respecte al que era desconegut, als reptes tecnològics. Als terminis. Això produïa estrés i preocupació, però també una estranya força que fa que tot funcione. I va funcionar.

L'alta velocitat va canviar la forma d'entendre la mobilitat. I fins i tot la geografia: des de llavors, les distàncies es mesuren en temps de viatge i no en km. Amb ella, es van transformar els conceptes de manteniment, circulació i operació, i Espanya va passar de ser importador a exportador de tecnologia i enginyeria a altres països d'Europa i del món.

L'alta velocitat és també exponent de la sostenibilitat i la seua expansió ha contribuït al desenvolupament socioeconòmic del país i a la vertebració del seu territori.

Fa tres dècades es deia que l'alta velocitat era un tren per a les elits. Hui sabem que és un tren d'elit, però per a tothom.

Trenta anys després, Adif i Adif Alta Velocitat afronten el repte de la liberalització de la xarxa per a democratitzar-ne l'ús i posar al servei dels ciutadans les oportunitats que ofereix d'una mobilitat segura i sostenible a preus competitius, que definitivament consolidarà el tren com el primer mitjà de transport a Espanya.

Repassa les principals fites de la Xarxa d'Alta Velocitat.

null 30 años LAV Madrid - Sevilla Fotos Nuevas

Línea Madrid - Sevilla. Fotos recientes

  1. LAV Madrid-Sevilla. Una circulación atraviesa el paiaje junto al Castillo de Almodovar del Río (Córdoba). Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
  2. LAV Madrid Sevilla. Interior del túnel de Almodovar del Río dirección Sevilla. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
  3. LAV Madrid Sevilla. Túnel en el Alto del Acebuchoso. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
  4. LAV Madrid Sevilla. Proximidades del viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
  5. LAV Madrid Sevilla. Llegando al viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
  6. LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
  7. LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
  8. LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
  9. LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
  10. LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
  11. LAV Madrid Sevilla. Mayo de 2011
Saltar carrusel
LAV Madrid-Sevilla. Una circulación atraviesa el paiaje junto al Castillo de Almodovar del Río (Córdoba). Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid-Sevilla. Una circulación atraviesa el paiaje junto al Castillo de Almodovar del Río (Córdoba). Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Interior del túnel de Almodovar del Río dirección Sevilla. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Interior del túnel de Almodovar del Río dirección Sevilla. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Túnel en el Alto del Acebuchoso. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Túnel en el Alto del Acebuchoso. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Proximidades del viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Proximidades del viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Llegando al viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Llegando al viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Mayo de 2011
LAV Madrid Sevilla. Mayo de 2011

Descàrrega

LAV Madrid-Sevilla. Una circulación atraviesa el paiaje junto al Castillo de Almodovar del Río (Córdoba). Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Interior del túnel de Almodovar del Río dirección Sevilla. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Túnel en el Alto del Acebuchoso. Foto: J. M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Proximidades del viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
LAV Madrid Sevilla. Llegando al viaducto de Guadalmez. Foto: J.M. Luna. Junio de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Cordoba-Malaga. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Marzo de 2009
LAV Madrid Sevilla. Mayo de 2011

Galeries d'altres línies d'Alta Velocitat

En l'enllaç següent es pot accedir a les imatges de totes les línies d'Alta Velocitat a Espanya.

Principals xifres de la xarxa espanyola d'Alta Velocitat

Principals xifres de la xarxa espanyola d'Alta Velocitat

3.728 km

d'Alta Velocitat

50 estacions

en 25 províncies

2.629 km

d'Alta Velocitat dotats d'ERTMS

11.895 M €

Contribució de Fons Europeus 1994-2021

Títol fragment

57.200 M€

d'inversió fins al 2021

12.096 M€

d'inversió en el període 2021-2025

15.131 t CO2

estalviades en emissions fins al 2025

100 %

d'energia neta renovable
Responsive Image