Línia Madrid - Sevilla
Eix vertebrador de centre i sud peninsular
Eix vertebrador de centre i sud peninsular
La Línia d’Alta Velocitat Madrid - Sevilla constitueix un important eix vertebrador en les comunicacions de les regions que travessa (Madrid, Castella-la Manxa i Andalusia),
A més de les ciutats compreses a la línia (Madrid, Ciudad Real, Puertollano, Còrdova i Sevilla) les línies d’alta velocitat de Toledo i Màlaga comencen en bifurcacions d’aquesta línia. D’altra banda, gràcies als canviadors d’ample, les circulacions ferroviàries de Cadis, Huelva, Màlaga, Granada i Algesires també es beneficien de tots els beneficis que aporta aquesta línia, tant en millora de temps de viatge, com en millora del servei.
De 1992 a 2011, 56 milions de persones han viatjat en AVE entre Sevilla i Madrid i més del doble, 118 milions, en els diferents trens que circulen per aquesta primera línia d’alta velocitat d’Espanya.
Finançament europeu
Aquesta línia ha comptat amb ajuts i finançament rebut per Adif AV procedents dels diferents fons i programes de la Unió Europea (UE).
“Una manera de fer Europa”
Situació actual
Situació actual
Servei de qualitat
El primer repte d’aquesta primera línia d’alta velocitat espanyola va ser la seva construcció, però també significatiu va ser el repte de mantenir i millorar la infraestructura i els serveis ferroviaris amb uns alts estàndards de qualitat.
En aquest sentit, la història d’aquesta línia està plena de reconeixements i premis a un servei que ha assolit la categoria d’excel·lent segons els barems existents en qualitat. És el cas del Guardó Europeu a la Qualitat, obtingut pel servei l’any 1998, el guardó més alt relacionat amb la gestió de qualitat i l’excel·lència empresarial que s’atorga a Europa, o el Segell a l’Excel·lència Europea, que atorga el Club de Gestió de Qualitat AVE obtingut el 2000, un certificat que reconeix l’evolució de la millora contínua en la gestió.
Un altre exemple significatiu és que, al cap de 15 anys de la seva obertura, el cost de manteniment per km de via de la Xarxa d’Alta Velocitat s’havia reduït al voltant del 50 per cent, a conseqüència de l’aprenentatge, l’experiència i la millora en la gestió, tot i haver-se incrementat el nombre de circulacions en prop d’un 300 per cent.
Evolució
La línia d’alta velocitat Madrid-Sevilla, dissenyada per permetre velocitats de fins a 300 km/h, ofereix actualment les seves màximes prestacions, ja que, des que es va posar en servei, s’hi han emprès diversos projectes de millora que han permès augmentar els nivells de qualitat.
En el seu moment, en aquesta línia es van instal·lar tecnologies pioneres, com el LZB, que supervisa contínuament la velocitat amb transmissió de dades bidireccional entre via i tren i possibilita la conducció automàtica de trens. En un futur, es preveu la implantació del sistema europeu de control de trànsit ERTMS (European Railway Traffic Management System), que permet més prestacions de seguretat i un increment de la velocitat.
Un tren AVE de la sèrie 100 (100-015), va aconseguir, el 23 d’abril de 1993, un dels rècord històrics de velocitat del ferrocarril espanyol, en arribar a una velocitat 356,8 km/h, sense fer modificacions en el vehicle. Les proves van possibilitar l’explotació comercial a 300 km/h el 1994, fet que va permetre reduir en 40 minuts la durada anterior del trajecte entre Madrid i Sevilla. Aquest rècord es va superar 13 anys després a la línia Madrid - Barcelona. La nit del 15 al 16 de juliol de 2006, un tren de la sèrie 103 (103-002) va aconseguir l’actual rècord de velocitat espanyol, establert en 404 km/h, també sense modificacions.
En l’àmbit de la via, s’ha fet una important tasca de millora dels peralts en diferents trams, fet que ha permès un increment de la velocitat de 250 a 300 km/h sense que s’hagin vist afectats els nivells de confort, ni augmentat l’agressivitat sobre la via.
Entre les millores per a l’adaptació a nous estàndards d’alta velocitat, s’han fet tasques com el canvi de sistema d’electrificació 25 Kv c/a, 50 Hz, així com la instal·lació de telecomunicacions via GSM-R.
Finalment, cal destacar la modernització duta terme en el control de trànsit ferroviari, gràcies al Sistema DaVinci, un dels sistemes de trànsit més avançats del món, que integra, en una única aplicació, tots els sistemes que componen els elements d’un Centre de Regulació i Control.
El més llarg fa 2.540 metres